Madshus Propulsion och Wememove

I morgon ska jag ha ”Nattvasa-lektion” på två timmar i Skidome. Det känns inspirerande. Jag ska coacha två som tidigare varit med mig på läger för att de ska göra stordåd i Nattvasan i vinter.

Tävlingen är annorlunda en ett vanligt Vasalopp:

  • Det är fri teknik
  • Man kör på natten med pannlampa
  • Det är bara en kontroll och krav på ryggsäck
  • Man kör i par
Madshus Propulsion stakskida. Slutlig design ej spikad. Jag fick inte ta bild på hela skidorna, detta är ovandelen.

Madshus Propulsion stakskida. Prototyper som jag testade i Norge i maj. Designen var ej spikad då.

För de flesta blir det en blandning mellan skejt och stakning, eftersom det är jobbigt att skejta i nio mil. Drömmen vore ju att släcka ner hela Skidome, men vi får nog nöja oss med att nöta teknik i skejt och stakning med ryggsäck, samt att träna på att åka med elastiskt band mellan åkarna.

Propulsion i morgon?
Efter mitt senaste besök i Torsby kom jag hem med två par Propulsion för mitt tävlande, alltså Madshus nya stakskida. Troligtvis kommer jag inte åka mer skidor än själva lektionen på fredag, men jag tänkte i alla fall ta med skidorna och se om jag får möjlighet att testa dem. Ska bli kul! Det gick bra när jag testade modellen i Sjusjøen i Maj.

Diagonalapp
Jag har fortsatt att använda rörelseanalys-appen Wememove och jag lär mig den successivt. På senaste rullskidslektionem använde jag även funktionen för att analysera diagonalåkningen. Ganska intressanta resultat och det syns tydligt i datan när man verkligen trycker ner skidan. På sätt och vis extra viktigt på rullskidor eftersom man får fäste utan att trycka skidan neråt.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Madshus Propulsion och Wememove

  1. Ping: Coachen förväntar sig stordåd i Nattvasan av oss… – Erik och Stefan kör Nattvasan

Kommentarsfältet är stängt.