”1 min från pers-testet”

5000 m SkiErg på planerat 1 min över personbästa. Motstånd 6.

5000 m SkiErg på planerat 1 min över personbästa. Motstånd 6.

Det blir sent att träna efter nattning när även barnens dygnsrytm har jullov. Men kl 22.09 stod jag redo vid SkiErgen i källaren för att köra 5000 m på planerat 1 min över personbästa efter 5 min uppvärmning. Skönt att kunna höja pulsen igen.

5000 m på planerat 18.24 min

5000 m på planerat 18.24 min

84 procent i snitt och 89 procent i max. Motstånd 6. Det ska jag köra fler gånger. Kändes mer Vasaloppsnära än att köra på 20 min. Känns också på vissa sätt mer relevant för prestationsförmåga på Vasaloppet att testa sig kring 80-85 procent jämfört med under 75 eller över 90 procent. Dessutom går det att göra väldigt ofta om man skulle vilja det.

Jag tror jag ska kalla det ”1 min från pers-testet” och köra det minst en gång i månaden under ett års tid oavsett om perset skulle ändras. Alltid 5 min uppvärmning, alltid motstånd 6.

Pröva gärna själva och rapportera er snitt- och maxpuls när ni kör 1 min från pers. Under eller över 84 procent i snitt? Obs, det blir inte några liknande datainsamlingar och uträkningar som vid snittwatt/kg mm. Tack förresten för all positiv feedback till Dan och mig för det arbetet!

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till ”1 min från pers-testet”

  1. Fredrik skriver:

    cha Erik, det blir då ganska långa drag om du ligger på ca 1:50/ 500 m på motstånd 6? eller har jag fel där?

  2. Hans Andersson skriver:

    Hej Erik, hur ser din pulskurva ut ”1 min från pers-test, är den stigande eller stannar den av ?
    Hälsningar Hasse

  3. Werner skriver:

    Hej Erik,

    Alltid kul att läsa om nya Skierg-pass, du befäster ditt varumärke som Sveriges främsta expert på stakmaskin-träning!

    En liten fråga om 1 min från perset-passet: Hur långt ifrån tröskelwatt/tröskelpuls ligger man när man kör detta passet?

  4. Björn Boström skriver:

    Hej Erik.
    Måste ställa en fråga?
    Vi har lika max puls och om jag ligger på samma puls 85-87 % på mina 5000 meter.
    Får typ lika kcal siffra. tid 19:0
    Men det går 1 minut långsammare!!!!!!
    Arbetsekonomi? Styrka? Teknik? vad påverkar mest denna tid.

  5. Erik Wickström skriver:

    Gällande kcal-siffra vet jag inte så mycket eftersom jag aldrig kollar på den, men jag antar att den väger in maxpuls, medel- och maxpuls på passet, tidsåtgång etc samt vikt, längd, ålder etc som man knappar in i klockan. Svarade jag på frågan där? Eller menar du vad det är som gör att det går 1 min långsammare med samma puls?

    • Björn Boström skriver:

      Precis.
      Lika puls
      Lika motstånd
      Lika frekvens
      1 min långsammare 🙂
      35 watt lägre snitt 🙂

      • Erik Wickström skriver:

        Oj, det var en lika enkel som svår fråga 🙂 Det handlar om skillnader i som du säger ”Arbetsekonomi? Styrka? Teknik?”, men även i anaerob och aerob tröskel, samt VO2 max (maximal syreupptagningsförmåga). Mest avgörande är svårt att avgöra då jag varken har en aning om din teknik eller din träningsbakgrund, men i många fall som detta tror jag trösklarna och VO2 max har störst betydelse.

  6. Thomas Skogh skriver:

    5000m på 57 sekunder över rekord landade på 18.35 min 86% i medel o 90% Max vikt 78.5kg. Väldigt bra pass perfekt tröskel för mig.

  7. Thomas Skogh skriver:

    Jag mätte bara medelpulsen på de 5000m det såg ut som du tagit med uppvärmningen eller hur är det med det. Jag antar att du bara tog medelpulsen på de 5000m

Kommentarsfältet är stängt.