Rollersafe – test av rullskidor med broms

Rollersafe, rullskidor med broms.

Rollersafe, rullskidor med broms.

Rollersafe. Koffert.

Rollersafe kan skicka med rullskidorna i en rejäl ”koffert”.

Jag har vid ett tiotal tillfällen i höstas och nu i vår testat Rollersafe, den norska rullskidan med skivbromsar styrda genom bluetooth via en spak man sätter längst upp på stavarna. Sammanfattningsvis så är det en mycket intressant produkt med flera fördelar, samtidigt som den har sina begränsningar. Skejtrullskidorna har jag inte testat, utan det här gäller den klassiska modellen.

Rullskidbroms på 60-talet
En av de vanligaste frågorna jag får som skidåkare är ”Hur bromsar man på rullskidor?” Jag brukar svara att det går att ploga, att släpa ena skidan på bredden efter sig, åka med ena skidan i diket eller att åka sicksack. Men något vettigt sätt att stanna vid plötsligt hinder finns inte på konventionella rullskidor.

Rollersafe, rullskidor med broms. Så här laddas rullskidorna.

Så här laddas rullskidorna.

Rullskidor med broms är inget nytt påfund. Redan den första modellen från italienska Ski Skett som serietillverkades 1968 hade en broms, en gummibelagd stav som sköts för hand mellan de två snedställda bakhjulen. Och sedan länge har terrängrullskidor som Skike, Powerslide och Jenex haft så kallade vadbromsar, vilket även Elpex kom med på flera vanliga modeller för några år sedan.

Idén från inlines-åkning
Förra året hälsade jag på grabbarna på Rollersafe i norska Son, som ligger längs E6:an 5 mil söder om Oslo. Atle Stubberud, som tog emot mig, pluggade tidigare i USA och åkte mycket inlines. Han slet ut en himla massa bromsar och fick därav idén med skivbromsar till inlines och rullskidor.

Rollersafe, rullskidor med broms. Formen på aluminiumstommen på undersidan.

Formen på aluminiumstommen på undersidan.

Efter många års arbete och avancerad produktutveckling kom Rollersafe ut till försäljning för några år sedan. Nu är de ett gäng som jobbar med olika delar i företaget och de har både verkstad och showroom i Son.

Aluminiumstomme och hög profil på hjulen
Själva rullskidorna finns för både klassiskt och skejt. De klassiska, som jag testade, är gjorda med en aluminiumstomme med ganska hög fälg på hjulen. Inget höjdare för komforten på knagglig asfalt, en viss skillnad för mig som är van vid mjuka gummihjul på kompositstomme. Men de är bra på jämn asfalt. Jag själv tycker sällan hårda hjul är att föredra, då det blir lite mer stötigt. Det ska dock sägas att med mina 73 kg blir mjuka gummihjul inte särskilt svampiga. Väger man istället 93 kg blir rullskidorna mer riktningsstabila och mindre bångstyriga när hjulen är lite hårdare. Gillar du Elpex rosa PU-2:or kommer du nog också att gilla Rollersafes hjul.

Rollersafe, rullskidor med broms. Framhjul.

Rollersafes klassiska modells framhjul.

Rullmotståndet skulle jag säga är ungefär som ett par ganska tröga 2:or. 2,5:or om man skulle använt Elpex system, typ. Jag har inte rulltestat mot andra skidor, utan jag gör bedömningen utifrån känsla samt snitthastigheten vid träningspass. Rollersafe väger såklart lite mer än vanliga rullskidor pga skivbromsarna, men det upplevde jag inte som störigt.

Bromsspakarna på stavarna
Själva ”bromsspakarna” monteras uppe på stavhandtaget, med en devis som ersätter den lilla pluppen som annars håller remmarna på plats. På den modellen jag testade gick det bara till Swix-handtag. Nu är det på gång även för Oneway, Leki, Fischer etc. Spakarna är steglöst graderade och påminner om en avtryckare. 

Innan första turen var jag lite rädd för att ofrivilligt komma åt spakarna och bromsa i lägen då jag inte ville, men det var inget problem. Den extra vikten uppe på staven tänkte jag aldrig på, förutom vid spurter på 10 sekunder då man kände av det stavarna var något gram tyngre.

Rollersafe, rullskidor med broms. Bakhjul.

Rollersafes klassiska modells bakhjul.

Bromsinställning
För att ställa in bromsarna laddar man ner en app till Android/iOS från Rollersafes hemsida (obs, ej App Store liknande). Sedan parar man ihop respektive skida med vänster och höger stav, samt ställer in bromsstyrkan. Om man vill kan man ställa in olika bromsstyrka för vänster och höger skida.

Det är centralt att ställa in rätt bromsstyrka. I stort tycker jag det finns två strategier. 1) Ställa in en ganska låg bromsverkan och alltid bromsa max när man väl bromsar, för at undvika att bromsa för mycket när man inte vill. Nackdelen är att det blir för låg bromsverkan i riktigt branta backar. 2) Ställa in en ganska hög bromsverkan, för att verkligen kunna stanna även i branta backar. Nackdelen är att man kan bromsa lite för hårt när man inte vill om man inte har bra fingertoppskänsla (bokstavligt talat). Jag prövade lite olika varianter från pass till pass och det är en smaksak hur man går tillväga.

Jag tyckte det fungerade bäst sätta en skidan framöver den andra då jag bromsade, för att öka stödytan. Ungefär som när man kommer till en kort parti med grus eller en massa stenar. Eller medvetet kör i diket. Jag höll också ner tyngdpunkten och bromsade ofta i fartställning.

Rollersafe. Enheten man sätter på staven. Och ja, vi behöver ta bort mossa på vår garageuppfart.

Enheten man sätter på staven. Och ja, vi behöver ta bort mossa på vår garageuppfart.

Användningsområde
Huruvida Rollersafe är köpvärda för 4 900 kr beror på hur du är som åkare och var du åker. Jag tycker Rollersafe gjorde sig bäst i raka nedförsbackar (även rejält branta) där man kunde börja bromsa tidigt, eller åtminstone ganska tidigt. Att t ex åka på Hallandsåsen för att kunna åka nedför backarna som du redan känner till skulle nog funka bra.

I kurvor samt då du redan har väldigt hög fart är det en större utmaning. Och att tvärnita om en hund kommer inspringande precis framför går om man är van, men det är inte helt enkelt. Jag tror man skulle ramla framåt vid en tvärnit om man inte är väldigt säker på sin sak. Men med träning kan man lära sig att minimera och kontrollera bromssträckan.

Bäst var när jag kom till Ellos-backen i Viared en dag och såg att asfalten var halvt avgrävd. Jag hade tillräckligt låg fart för att bromsa säkert med Rollersafe, samtidigt som jag hade för hög fart för att plogning hade givit tillräcklig fartminskning. En stor fördel var också att bromsarna fungerade bra även i regnväder.

Rollersafe. Ingen broms.

Rollersafe. Ingen broms.

Rollersafe. Lite broms.

Rollersafe. Lite broms.

Rollersafe. Full broms.

Rollersafe. Full broms.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.