Hundra hundringar – 100 gånger 100 m på SkiErg

Jonas Colting på sin Scott-MTB med fullgung

Jonas Colting ska snart simma runt Gotland

Innan det var dags att cykla ner till tågstationen i morse betade jag av ett fint pass hemma i källaren. Jonas Colting, som för övrigt börjar sin simning runt Gotland på fredag, har pratat lite grann om att ett pass där man kör hundra hundringar i bassäng, alltså 100 st 100 m-intervaller.

I vattnet tar det passet flera timmar. På en SkiErg tar ett sådant pass ungefär en timme, så jag tänkte att det skulle passa mig bra. Apropå Jonas Colting så skrev han en artikel om simning och folkhälsa på Aftonbladet debatt i söndags. Han mejlade den till mig innan för korrektur. Jag tycker Jonas skriver riktigt bra, så det är en ära att få ge lite input. Precis som tidigare gånger strök jag hans semikolon, som han envisas med att använda. Jag kan använda semikolon i en vetenskaplig artikel, men i mer lättsamma sammanhang som i böcker och tidningar tycker jag man istället kan använda punkt, komma eller streck (-).

Är det detta som kallas att varva en SkiErg? Den verkar inte fixa mer än 50 intervaller per pass.

Är det detta som kallas att varva en SkiErg? Den verkar inte fixa mer än 50 intervaller per pass. 

7 s acceleration
Nåväl. Jag ställde in SkiErgen på 100 m följt av 10 sekunders vila. Intervallerna gick på 20,6 s i snitt och jag vilade 7 s för att sedan börja acceleration sista 3 s av vilan. Ca 4 s in i intervallen (efter ca 20 m) nådde jag marschfart.

Första 50 intervallerna hade jag 1.44 min/500 m som marschfart. Sista 50 hade jag 1.45-fart. Vad tiden/farten blev på respektive hundring är lite irrelevant eftersom datorn inte riktigt hänger med på flygande starter. Det spelar väldigt lite roll på 500 m-intervaller och uppåt, men det ger tydligt utslag på 100 m. Så intervallerna kunde ligga på 20.0-21.0 s med liknande insats.

Fart som 5000 m max
Jag tyckte det blev ett kanonbra pass. Att göra 100 igångdrag (accelerationer) tar på krafterna. Det hade jag väntat mig och körde därför på motstånd 6 (kör ofta 8 eller 10 annars). Pulsen var relativt låg i början men andra halvan låg den ofta på 85-88 procent av max. Den hinner inte gå ner så mycket i vilan.

Mitt pers på 5000 m motsvarar 1.44.5-fart, så jag körde alltså i ungefär den farten som marschfart idag. Det kändes ganska lagom. Det är lätt i början, men hårt i slutet.

Hundra hundringar på SkiErg. Första 50 st.

Hundra hundringar på SkiErg. Första 50 st.

100 gånger 100 m på SkiErg. Sista 50 st.

100 gånger 100 m på SkiErg. Sista 50 st.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hundra hundringar – 100 gånger 100 m på SkiErg

  1. Per skriver:

    Spännande pass, Måste testas!

Kommentarsfältet är stängt.