Bättre Hälsa-intervju

Tidningen Bättre Hälsa ringde igår för en intervju kring träning och specifikt om Viking Line-lägret 10-11 nov.

Det är inte helt ovanligt att jag får uttala mig i tidningar, radio etc på hösten och ofta ska man ge generella träningstips. Visst finns det gott om tips som passar de flesta. Annars skulle jag inte att ha skrivit Smart konditionsträning. Samtidigt lyfter jag allt oftare – vilket jag även gör i boken – vikten av att vända sig mot sig själv för att ta reda på den bästa träningen och den bästa motivationskällan.

Identifiera din motivationskälla
För mig som prestationsinriktad elitmotionär drivs jag av resultat, förbättringar etc. Det är fortfarande min största drivkraft. Men för att väl komma ut och träna istället för att stanna hemma har andra personer helt andra anledningar. För vissa handlar det att kunna träna i en grupp, för några att de har en sådan rolig pulsklocka, för några att kunna träna på nya ställen, för några att kunna springa i snygga tights, för några att gå ner i vikt, för några att bli starkare, för några att få beröm från andra.

Jag sprang om Henrik Lövås i Hammarbybacken med drygt 2 km kvar till mål, men han återuppstod och smet förbi bara 150 m före mål

Uppför den fina ”skidgångsarenan” Hammarbybacken i Stockholm Trail 2013

Oavsett vad som är den bakomliggande drivkraften och oavsett vad detaljen är som gör att man kommer ut och tränar måste man identifiera den själv. Det är heller inte dumt att identifiera motståndet som gör att man inte kommer ut. Är det för tidigt eller för sent på morgonen? Är jag sjuk eller skadad? Är jag lat? Har jag inte tid? Beror du på min okunskap om träning och utrustning?

Kan man identifiera just sin egen drivkraft och sitt eget motstånd tror jag att man har kommit långt.

Hur ser dina förutsättningar ut?
Väl då kan man fortsätta att vända sig till sig själv. Vad gillar jag att träna? Vad är mina styrkor och svagheter (glöm för allt i världen inte att träna på dina styrkor)? Vad är mina geografiska möjligheter? Har jag nära till skidgångsbacke, konstsnöspår, öppet vatten-träning eller har jag ett gymmahem i källaren? Tycker jag det är värt att åka rullskidor?

Det är det här som gör konditionsträning så spännande, komplext och individuellt. Och det är nog därför jag tycker det är så roligt att coacha motionärer.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.