Stakfilm i slow motion

Stakteknik bild 1. Isättning av staven ganska vertikalt. Lutning framåt i underben och överkropp.

Stakteknik bild 1. Isättning av staven ganska vertikalt. Lutning framåt i underben och överkropp.

På bara ett dygn har det varit flera tusen visningar på mina filmer i de senaste blogginläggen. Det känns som det finns ett stort intresse av skidteknik bland er läsare.

I helgen med CCC1000 så filmade David Holmström och Magnus Nygren teknik när deltagarna körde fort på rullskidor på flacken på rullskidbanan i Torsby. Sedan kollade jag på alla deltagares teknik, jämförde med vad jag såg i tunneln och sedan skrev jag det som står nedan.

Kommentar stakteknik: Nu har jag kollat igenom alla stakfilmerna från rullskidbanan i helgen ett par gånger. Överlag ser det väldigt bra ut. Cred till er deltagare och stakinstruktörerna David och Nygren! Det är några som är lite sena i stavisättning, inte drar igenom taget ordentligt, böjer lite mycket på benen etc, men överlag glädjande förbättringar!

Stakteknik bild 2. Liten vinkel mellan stav och underarm. Rumpan ovanför fötterna (inte längre bak) när stavarna är i höjd med fötterna.

Stakteknik bild 2. Liten vinkel mellan stav och underarm. Bålen och kroppstyngden ska göra jobbet. Rumpan ovanför fötterna (inte längre bak) när stavarna är i höjd med fötterna.

MEN: Det är en sak på att hålla bra teknik i hög fart (de verkade som att många åkte fort) på platten på rullskidor i utvilat tillstånd. Under prologen när deltagarna var trötta, åkte på snö och höll lägre fart fanns det betydligt mer att jobba på. Jag stakar inte bäst, fortast eller kraftfullast, men jag har en hyfsat effektiv stakteknik på långa distanser. Det räddar mig i Vasaloppet och ultralopp eftersom jag varken är stark, har bättre VO2 max än Jocke eller tål mjölksyra.

Observera att jag inte spurtar på filmen nedan. Det är ungefärligt Vasaloppstempo eller t o m lite lägre. Nu när många av er får till tekniken jättebra i hög fart i utvilat tillstånd tycker jag nästa steg är att hålla den tekniken i lägre fart i mer utmattat tillstånd. Kanske inte riktigt så offensiv, men åt det hållet. Ses i Storhogna 🙂 Och just det, återkommer angående stakning med frånskjut.

Stakteknik bild 3. Drar igenom taget helt. Böjer inte så mycket på benen. Rumpan ramlar inte bak så mycket. Framföringen av staven sker sedan är snabb väg via höften, inte längre ned som vid stakning med frånskjut.

Stakteknik bild 3. Drar igenom taget helt. Böjer inte så mycket på benen. Rumpan ramlar inte bak så mycket. Framföringen av staven går sedan en snabb väg via höften, inte längre ned mot låren som vid stakning med frånskjut.

Gamnacke
Även om jag på filmen åker mer offensivt (trots inte speciellt hög fart) än vad många klarar i 9 mil säger den ändå en hel del om hur man kan tänka angående stakteknik i Vasaloppsfart. När jag körde i 24 timmar kunde jag inte åka så offensivt.

Gällande min gamnacke så försöker jag bli av med den. Jag tycker alltså att jag borde ha neutral positiv på huvudet och inte kolla upp/fram under hela rörelsen som jag gör nu.

Genom att hålla ner huvudet lite mer upplever vissa också att det är lättare att få med bålmuskulaturen i stakningen.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Stakfilm i slow motion

  1. Simon Bjurén skriver:

    Hej Erik
    På vilket motstånd ska man testa ski erg
    5000 m. För att jämföra sina tid från vasan å få en uppskattning på sin slutplacering?
    Mvh Simon brevid dig på bussen till Nordiensköldsloppet 2016.
    Hoppas vi ses där nästa år med.

  2. Håkan skriver:

    Undrar hur mycket kraft som försvinner när hälarna sjunker neråt samtidigt som du drar till med bålen…om något. Det ser lurt ut i alla fall. Om man tar fram gymnsasiefysiken och dess kraftpilar så ser det nästan ut som att det försvinner en del kraft när benen rör sig i samma riktning som kraften från bålen. Det blir mindre ”stäm” att arbeta mot. Eller du kanske redan fått stäm mot tårna och gjort det värsta draget med bålen innan hälarna börjat sjunka ner–dvs förutom höft och knä är även fotled låst i förhållande till bålen just i det mest kritiska ögonblicket?

Kommentarsfältet är stängt.