OK med löpningen, värre med rullskidåkningen

Fredagsgänget på en tisdag på Almenäsvägen. Jag, Anneli Johansson (två segrar i Lidingöloppet), Sebastian Andersson och Philipsson Pejman.

Fredagsgänget på en tisdag på Almenäsvägen. Jag, Anneli Johansson (två segrar i Lidingöloppet), Sebastian Andersson och Philipsson Pejman.

Vi spelar Den försvunna diamanten i perioder efter middagen på vardagskvällar. De enklaste spelidéerna är ofta de bästa.

Vi spelar Den försvunna diamanten i perioder efter middagen på vardagskvällar. De enklaste spelidéerna är ofta de bästa.

Det är lite lurigt för mig att träna på hösten. Det är full fart med personlig träning, Vasalöparen, Visma Ski Classics-artiklar, föreläsningar, lektioner (dock inte så mycket jämfört med vintern), gruppträningar för klubbar/företag etc. För samtidigt vill jag vara så mycket jag bara kan med barnen.

Och i år, precis som förra året, går Ida sin KBT-utbildning i jobbet. Hon är i Stockholm tidigt onsdag morgon fram till torsdag kväll de flesta veckorna i höst. Då blir det ett större ansvar för mig hemma. Jag lämnar på dagis kl 08.00 och hämtar kl 15.30. Det är inte helt lätt att hinna jobba och träna på den tiden. Lösningen för mig brukar vara att gå upp tidigt och jobba ett par timmar innan barnen vaknar.

Men jag borde såklart inte klaga. Jag har ett drömjobb. Jag får varje dag året runt jobba med det jag tycker är uppriktigt jätteroligt och stimulerande.

I veckan var jag på Kretsloppets vägnar på ett möte med representanter från andra stora event i Borås.

I veckan var jag på Kretsloppets vägnar på ett möte med representanter från andra stora event i Borås.

Kändes bra i 3.30-fart
Hur som helst. Senaste veckorna har jag prioriterat löpträningen framför rullskidträningen. Kanske för att jag tycker det är så roligt att kunna springa utan att ha ont (tack till skor med mycket dämpning) och för att jag är sugen på att springa ett lopp någonstans innan snön kommer.

Jag skrev tidigare om ett löpargäng i Borås som springer intervaller på fredagsluncherna. Jag har varit med två gånger till nu. En gång sprang vi 3 st 10 min-intervaller på grusstig/stig med 2 min vila. Senast sprang vi något jag aldrig gjort tidigare. 3 st 12 min-intervaller med 2 min vila på platt asfalt. Det ingick också 4 st 2 min-intervaller efter det, men jag var nöjd med 36 min intervalltid på asfalt, känns som en onödig skaderisk att pressa det mer.

På det passet tyckte jag det kändes ganska kontrollerat att springa i 3.30-fart, så löpformen är helt ok även om det sedan i mitten av augusti bara blivit 4-6 timmars träning i veckan.

Tiden går fort. I höst börjar Astrid förskoleklass.

Tiden går fort. I höst börjar Astrid förskoleklass.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.