5:or till rullskidor (AE Nordic tröghjul) och Racefox-värden på lugnt rullskidpass

AE Nordic på rullskidcenter.se. Tröghjul i form av 5:or på rullskidor.

AE Nordic på rullskidcenter.se. Tröghjul i form av 5:or på rullskidor.

Idag kom veckans avsnitt av Lagom Kondition ut och med det också 5:or till rullskidor. Kul att få vara med i lanseringen.

Rullskidcenter.se är partner till podden och de distribuerar märket AE, som så vitt jag vet är Sveriges äldsta rullskidmärke. Men relativt okänt.

Jag har åkt en hel del på AE och tycker de är en skön och lätt aluminiumskida. AE Nordic för 2 495 kr (prisvärt) heter modellen med ”5:or”.

För alla
Jag har tjatat om att inte åka på 2:or (alltså ”standardhjul” som rullar väldigt lätt) i över ett decennium i olika kanaler. För att få åkningen mer skidlik, för att kunna diagonala mer, för att sänka farten i nedförsbackar, för att bygga styrka etc. Jag avskyr argumentet att 3:or och 4:or enbart är elit och elitmotionärer.

Mina tre favoritpar på på rullskidor. Elpex-4:or, Swenor-4:or och AE-5:or.

Mina tre favoritpar på på rullskidor. Elpex-4:or, Swenor-4:or och AE-5:or.

3:or tycker jag generellt räcker för nybörjare, eftersom det blir lite väl trögt med fyror för vissa om man inte är van vid träning. För erfarna motionärer i t ex led 3 eller led 7 i Vasaloppet tycker jag absolut att man kan komplettera 3:orna med fyror (eller femmor) på vissa pass om det finns platsmässiga och ekonomiska förutsättningar.

Observera att Swix är trögare än andra märken. Deras 2:or är som andras treor och deras treor är som andras fyror.

Elpex-4:or som många skidfören
Jag själv, som är en topp 100-åkare i Vasaloppet, åker i stort alla pass på fyror. Ibland på 3:or när jag åker med andra. Mycket sällan på 2:or. För mig med relativt låg träningsmängd (ca 325 h/år senaste åren) passar det bra att ta i hyfsat antingen muskulärt eller pulsmässigt på de flesta pass.

Elpex-4:or tycker jag går lite för lätt. De går ungefär som ”normalt” vinterföre, om det nu finns något sådant (3:or går fortare än de flesta vinterförena).

Därför har jag de senaste två åren främst hållit mig på Swenor-4:or, som går trögare. De två senaste Vasaloppen har ju t ex gått betydligt långsammare än Elpex-4:or. Varför ska man då inte träna på det?

17.0 km/h i snitt på AE-5:or med 112 i snittpuls. Så bra Racefox-värden har jag inte haft tidigare med så låg puls. Den fina formen hänger i, även om jag tycker att jag tappat lite senaste veckan.

17.0 km/h i snitt på AE-5:or med 112 i snittpuls. Så bra Racefox-värden har jag inte haft tidigare med så låg puls. Den fina formen hänger i, även om jag tycker att jag tappat lite senaste veckan.

Swenor ändrade sina fyror
Förra sommaren valde Swenor att ändra sina fyror så att de går snabbare. Jag har inte testat de nya fyrorna själv, men jag har hört att de går ungefär som Elpex-4:or. När jag ringde Swenor och frågade varför de ändrade så var argumentet att få ungefär samma skillnad mellan 3:or och 4:or som mellan 2:or och 3:or. Såklart förståeligt, men tråkigt för mig som vill träna för alla vinterfören, inklusive år med t ex snöfall eller tung blötsnö.

Därför blev jag glad när jag nåddes av nyheten att AE Nordic tar över stafettpinnen med de långsammaste rullskidhjulen. Åtminstone av de jag testat. Och åtminstone bland de stora märkena.

I förra veckan fick jag hem ett par AE Nordic som jag kört ett pass på, 28 km. Fick för övrigt fina Racefox-värden. Inte haft så bra värden med så låg puls tidigare. Man behöver förresten ställa in så appen har platstillgång ”hela tiden” och inte bara ”när appen används” för att distansmätaren ska funka i Racefox, precis som det var i Wings for Life.

Rulltest
AE-5:or sägs ligga mellan Elpex-4:or och gamla Swenor-4:or i rullmotstånd.

Erik Thiberg och jag gjorde ett småskaligt test igår, vilket bekräftade detta. Naturligtvis skulle vi haft många par, åkt en timme på varje par först etc. Men det fanns inte möjlighet. När jag tittar på snittfarten och snittpulsen på mitt 28 km-pass tycker jag också AE-5:or ligger mellan Elpex-4:or och gamla Swenor-4:or. Kanske lite närmare Elpex-4:or.

Sammanfattning
Jag är glad att det det finns rullskidhjul som är trögare än Elpex-4:or nu när Swenor gjort sina 4:or snabbare. Min plan är att åka på mina gamla Swenor-4:or tills de är slut. Sedan går jag över till AE-5:or. Stort plus att den rullskidan är lätt och skön.

Observera att rullskidhjuls rullmotstånd kan variera beroende på år, batch, underlag, hur slitna de är etc.

Rullskidhjul 5:or

Rullskidhjul 5:or

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till 5:or till rullskidor (AE Nordic tröghjul) och Racefox-värden på lugnt rullskidpass

  1. Morten skriver:

    Hei Erik, hvor mener du Swix C3 ligger i rullemotstand, mot Swenor 4, Elpex 4 og nye AE?

    mvh Morten

  2. Andreas skriver:

    Hej Erik! När det gäller Swenor, har de ändrat 3:orna då också eller var det bara på 4:orna de gjorde denna ändring?

  3. Vasastakarn skriver:

    Tragiskt detta med Swenors 4or och att inte AE tog steget fullt ut med sina 5or. 😦 Vet inte riktigt vem som är mest framsynta nu och börjar tillverka ”orntli gammeldags” 4or eller 5or?
    Ett tips är att dubbelspärra dina gamla 4or och nya lager med fett för att få tillbaka lite rullmotstånd.
    Jag tror att nya 3or går lättare än gamla, men det var något som ändrades för typ 7 år sedan. Undrar om Swenor anpassade sig till Elpex där, deras rullar ju nästan som 2or. Gamla Swenor 3or med dubbla backspärrar går ungefär som Elpex 4or när kompisen min testade.
    Har hört att forskarna stör sig på Elpex PU och de var lite griniga när den rosa svenska truppen kom stormande på Klarälvsloppet. Det låter nästan som ett tåg med hårda hjul och ofettade lager. 🙂

Kommentarsfältet är stängt.