17.52 min på 5000 m SkiErg

I vår podcast Lagom Kondition har vi startat #ergtober vilket betyder att vi varje vecka presenterar tre pass på stakmaskin. Första och sista veckan är det inte sju dagar, så då blir det istället två pass.

I vår grupp Lagom Kondition i ErgZone finns passen beskriva, med angivna rikttider utifrån årsbästa på 5000 m. Passen syns också nedan här i inlägget.

Jag har kört båda veckans pass. Det blir 17.52 min på 5000 m igår. 10 s från årsbästa. Det är helt okej. Det har varit lite sämre med träningen senaste veckorna.

1) Testlopp 5000 m
Svettigt pass. 5000 m fullt blås. Valfritt motstånd. Många drar snabbast på 10:an, men det är å andra sidan tufft muskulärt. Och kanske inte den mest skidlika tekniken.
5-15 min uppvärmning på motstånd 1-4.
5 min nedvarvning på motstånd 1.

2) 20 min lugnt
Samma fart hela tiden, 20 s per 500 m långsammare än årsbästafart på 5000 m. Byt motstånd varje minut som en trubbig pyramid: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,10,9,8,7,6,5,4,3,2,1. Fundera gärna över vilket motstånd som känns bäst.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Detta inlägg publicerades i Träning. Bokmärk permalänken.