Funbeat-träning

Nyheter i källaren atletklubb är att pilatesbollar hänger på väggen (tack Concept och tack Christian Hagberg för montering), klocka med flytande sekundvisare och bänkpress. Skivstrången är inte med på bild, men det blev en budgetvariant från Jula för 999 kr, 50 kg.

Nyheter i källarens atletklubb är att pilatesbollarna hänger på väggen (tack Concept och tack Christian Hagberg för montering), klocka med flytande sekundvisare sitter uppe och bänkpressen är installerad. Skivstången är inte med på bild, men det blev en budgetvariant från Jula för 999 kr, 50 kg. Jag har också en låda med hantlar och en kettlebells. Nästa steg är att få upp spegeln och ribbstolen.

Nu har jag skrivit träningsdagbok på Funbeat i 2,5 veckor och jag gillar det. Som jag nämnt tidigare så började återigen skriva upp träningen efter ett uppehåll sedan augusti.

En stor fördel är att jag mycket enkelt ser total träningstid och andelar av olika träningsformer. Det gör bland annat att jag kanske träna lite extra för att komma upp i minst 10 timmar per vecka, vilket är mitt mål (när möjlighet ges siktar jag på mer träning vissa veckor). Det gör också att jag kanske kör ett rullskidspass istället för ett cykelpass när jag ser att cykelbiten på pajdiagrammet är alltför stort.

När Ida och jag var i Göteborg med Astrid besökte med butiken EcoRide på Husargatan. Den var till bredden fylld av elektriska cyklar och blommiga hjälmar.

När Ida och jag var i Göteborg med Astrid besökte med butiken EcoRide på Husargatan. Den var till bredden fylld av elektriska cyklar och blommiga hjälmar.

Det jag saknar är att lite överskådligare se total A3-tid per vecka. Nu går jag istället en omväg genom att skriva upp A3 som intensitet 18 och A1 som intensitet 13 (jag skriver som två separata pass vid intervallträning) för att sedan gå in i ”rapporter”. Mitt mål är att träna 2 h A3 (intervalltid) i veckan, men det blir nog svårt om man ofta kör korta, hårda intervaller. Så trots att jag kört 4-5 intervallpass – vilket är mycket för att vara mig – senaste veckorna har det ändå blivit strax under 2 h A3. 1,5 h är mer rimligt.

Formen är i alla fall god och sedan den fina tävlingsdebuten i Landsjön Runt har jag bland annat gjort en bra MTB-tid på Ewaldsson helvetesrunda på Rya Åsar och dragit 5000 m SkiErg på 18.15 min, 14 s från pers.

Se min träning här.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Funbeat-träning

  1. Robert skriver:

    Hej Erik.

    Håller med dig i begränsningarna på Funbeat. Det är en av få dåliga saker med sidan men tyvärr ganska markant.
    Jag skrev faktisk till Olle på Funbeat för mer än ett halv år sedan och föreslog en funktion som gör det möjligt att enkelt sära på vila och effektiv intervall tid för att få det överskådligare med hur man tränat. Och för att få rätt tid för rätt intensitet.
    Jag föreslog också att varje separat intervall skulle innehålla maxpuls samt snittpuls för att kunna värdera hur bra intervallerna gått, en för en.
    Som det är nu får man med upp och nervärmningstid plus effektiv intervalltid i hela passet och att pulsen blir snittet och det säger ingenting egentligen. Eller åtminstonde ger det en skev bild.
    Dom lät positiva till förslaget men sedan har det gått stå. Kanske skulle du höra av dig och trycka på samma sak?
    Det går möjligen lite fortare om du påtalar bristen genom att du gör bra PR för Funbeat genom dina länkade träningar.

  2. Adam Sernheim skriver:

    Ett sätt att kunna visa hur man arbetat i olika intensiteter är att använda sig av rapportverktyget.
    Just rapportverktyget har funbeat gjort ett jättejobb med, det tycker jag är funbeats stora styrka mot andra träningsdagböcker.

    För att se din egna träningstid per vecka uppdelat i intensitet: http://www.funbeat.se/l/eCC2

    • Robert skriver:

      Hej Adam.

      Jag antar du jobbar med Funbeat, får passa på att tacka så mycket för den fina sidan!

      Jag får inte upp länken du la till här?

      Jag passar också på att betona vikten av att ni genomför dessa förbättringar. Skulle garanteras uppskattas stort av alla som kör intervaller.
      Ni får gärna höra av er till mig vid funderingar om upplägg och så.
      Olle har min mejl.

      • Adam Sernheim skriver:

        Hej!

        Jag jobbar inte med Funbeat, men jag använder den och är väldigt nöjd med den.

  3. Erik Wickström skriver:

    Robert: Bra att du varit på Olle på Funbeat. Det är lite besvärligt att logga dubbla pass, men orkar man bara det är det ju en snygg sammanställning man får genom Adams exempel. Den var bra, tack!

    • Robert skriver:

      Jag håller med, det blir besvärligt och det ska det inte behöva vara. Det hade varit bättre om funktionen fanns så att redan då man tankar data från klockan ska man kunna sära på tiderna och att dom hamnar på rätt ställe. Och det bör man kunna välja själv beroende på vilka rubriker man jobbar med. För min del skulle upp och nervärmningstid hamna under ”vanliga” skate längdskidor/rullskidor osv. Eller att all tid hamnar på samma pass men det delas där. Jag tror att Olle med flera på Funbeat säkert kommer på vad som blir bäst när dom börjar jobba med det.
      Men som jag sa tidigare, Funbeat är en mycket bra och trivsam sida men jag tror inte du och jag är ensamma om att sakna denna viktiga funktion.

  4. Erik Wickström skriver:

    Nu har jag mejlat Funbeat länken till detta.

Kommentarsfältet är stängt.