En hyfsat typisk dag

Tre av mina fyra innebandyklubbar från innebandyåren. Några meter utanför bild ligger den gröna "Hiffa-hooken".

Tre av mina fyra innebandyklubbor från ungdomsåren. Några meter utanför bild ligger den gröna ”Hiffa-hooken”.

Jag kollade på Polars sida igår och såg till min förskräckelse att jag bara hade tränat totalt 6 timmar hittills i september. Riktigt så illa trodde jag faktiskt inte att det var. Dags att snäppa upp. Och som svar på eget tal blev det två pass igår, ni ser dem om ni letar i ”dagsschemat”.

2 st 8 min-int på SkiErg med 2 min vila.

2 st 8 min-int på SkiErg med 2 min vila.

Jag tänker ibland att jag ska skriva hur en dag ser ut för mig på bloggen, men eftersom dagarna så olika ut blir det lite lurigt. Nu ska jag i alla fall göra ett försök.

Ida har börjat en utbildning med jobbet som gör att hon är i Stockholm en del i höst, denna vecka torsdag-fredag. Det gör att det är jag som styr skutan själv där hemma, vilken innebär en viss skillnad, bland annat mindre avancerad matlagning och mer sportiga lekar med barnen.

Hur som helst, så här så dagen ut igår, cirkatider:

  • 06.15: 2-åringen Maj vaknar och väcker mig, lite tidigare än vanligt. Halv sju mer vanlig tid. 4-åringen Astrid vaknar i stort sett alltid lite senare.
  • 06:30: Frukost och morgonbestyr
  • 08:00: Lämning på dagis
  • 08:15: Jobb vid datorn, idag hemma istället för på kontoret på kommunikationsbyrån Brainforest. I vanlig ordning en salig blandning av Vasalöparen, planerande av skidkurser, personlig träning, mejlande om företagscoaching med föreläsningar, korrekturläsning av texter, börja på någon artikel för Visma Ski Classics, bokföring etc.
  • 12:00: 25 min SkiErg inkl 2 st 8 min-intervaller med 2 min vila. Segt, känner av den som väntat dåliga formen.
  • 12:45: Lunch. Sent idag, brukar äta runt halv tolv eller tolv. Tog ett stadigt mellanmål på förmiddagen. När jag sitter på kontoret lunchar jag ute med Tobias Magnusson några gånger i månaden.
  • Läggningslöpningsfordonet

    Läggningslöpningsfordonet

    13:00: Uppföljningssamtal med en adept som jag pratade med i maj och skrev exempelveckor för i 12 månader (alternativ 1 här). Han hade förbättrat sig mycket och var jättenöjd. Superkul för både han och för mig. Det är en otrolig kick att hjälpa andra. Han hade bland annat blivit starkare i överkroppen med mindre ren styrketräning och på min inrådan istället mer SkiErg, SkiErg-styrka, 4:or och rullskidsstyrka.

  • 13:45: Fortsatt datajobb
  • 15:20: Hämtning på dagis.
  • 15:45: På Byttorpsskolans bibliotek för att hämta ut en bok som var Astrid 4-års-present från BVC, samt att sitta och läsa i barnhörnan.
  • 16:30: Utelek, mest bandy med mina 20+ år gamla innebandyklubbor, några av märket Jolly. Båda gillar det, framförallt Astrid som kör dragskott hela tiden.
  • 17:30: Middag lagad av mig. Middagstiden är ganska helig, det blir sällan någon annan tid.
  • 18:00: Utelek, återigen mest bandy, denna gång med 2-åriga grannen Ellie med föräldrar
  • 18:45: Innelek. Astrid och Maj lekte rolllekar (mycket sådant för Astrid nu) medan jag röjde i köket och plockade undan i hallen.
  • 19:30: Tandborstning, ombyte till nattlinne (eller ”nattklänning” som Maj säger) etc.
  • 20:00: ”Läggningslöpning”. 1 h med dubbel-Charioten med Martin Josefsson, som kom förbi. Trevligt. Sprang bl a Ryssbyhöjdsvägen och Björbos elljusspår.
  • 21:00: Dusch, mat och datamaskinen. Bland annat skriva detta blogginlägg som blir tidsstyrt till att läggas ut mellan kl 03.00 och 04.00 på natten.
  • 23:00: Läggdags. Blir oftast 6-7 timmars sömn, ibland mer. Väldigt sällan under 6 timmar nuförtiden, prioriterar sömn mer nu än tidigare för jag har märkt att sömnbrist gör mig lättare sjuk. Gissningsvis kan man behöva gå upp en kort sväng en eller två gånger på natten och stoppa om barnen.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Barn, Träning och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.