Föreläsning i Vårgårda ikväll – samt skidfilmer, stakintervaller på 4:or och Skigrip

Christophe Zaninotti och jag innan stakintervallerna igår

Christophe Zaninotti och jag innan stakintervallerna på Segloravägen igår

Ikväll ska jag till Vårgårda för att föreläsa om 24-timmars och Vasaloppsträning. Det ska bli roligt. Det är alltid kul att åka ut och prata om konditionsidrott!

Apropå att prata så har jag gjort en ny flik på hemsidan/bloggen. Den heter ”Föreläsningar mm” och ligger mellan ”Personlig träning” och ”Träningsfilmer”. Under ”Föreläsningar mm” har jag lagt in några av de föreläsningar och träningspass jag har, främst för att underlätta både för mig och för klubbar/företag vid förfrågningar. Sedan blir det ofta lite modifieringar efter behov. På sidan finns också en puffande text om mig. Egentligen är det väl på tiden att skaffa sig en riktigt hemsida, men än så länge kör jag vidare med denna.

Under ”Träningsfilmer” har jag lagt några av filmerna från skidfilmen, bland annat delarna med skidteknik (saxning, diagonalåkning, stakning med frånskjut, stakning och utförsåkning). Jag lade ut dem på YouTube för ett par år sedan men har inte kommunicerat det. Nu ser jag att bl a stakfilmen har över 55 000 visningar, så det verkar så en del har hittat dem i alla fall.

David Caley prövar Skigrip

David Caley prövar Skigrip

Stakintervaller på 4:or
Träningsmässigt så startade förra veckan jättebra, med SkiErg-intervaller på måndagen och hårt långpass på rullskidor på tisdagen. Sedan kom annat emellan och det blev ändå bara 5 timmar 58 minuter träning den veckan.

Denna vecka har också börjat bra och jag hoppas kunna följa upp det bättre. Styrka med David Caley, Johannes Glans och Johan Bengtsson från Brainforest på lunchen och sedan 7 st 5 min-intervaller med 2 min vila på eftermiddagen. Jag stakade på 4:or medan Västerviksbon Christophe Zaninotti, en kollega till far som var i Borås, stakade på 2:or. Christophe började åka skidor för tre år sedan och tyckte det var onödigt att överhuvudtaget lära sig något annat än stakning. Förra året kvalade han in till led 1 i Vasaloppet.

Vi var ganska jämna tack vare olika rull så det blev ett hårt och bra pass för mig. Runt 86-87 procent i snittpuls på de flesta intervallerna. Peaken var på 94 procent. Passet finns att beskåda här. Obs, höjddatan stämmer inte.

Vanligtvis tränar jag styrka i källaren, men vid ett par tillfällen på slutet har jag gått till gymmet för att testa Skigrip. Det är handtag som gör att man kan träna styrka mer skidlikt. Även om det är lite pill att ha med sig en extra pryl måste jag säga att jag gillar det. Hade jag som skidåkare tränar på gym en gång i veckan skulle jag definitivt kunna tänka mig att ha med Skigrip på varje pass. De övningar jag främst kört har varit tricepspress, knästående enhandsdrag, chins och lat pull-downs.

Vanligtvis tränar jag styrka i källaren, men vid ett par tillfällen på slutet har jag gått till gymmet för att testa Skigrip. Det är handtag som gör att man kan träna styrka mer skidlikt. Även om det är lite pill att ha med sig en extra pryl måste jag säga att jag gillar det. Hade jag som skidåkare tränat på gym en gång i veckan skulle jag definitivt kunna tänka mig att ha med Skigrip på varje pass. De övningar jag främst kört har varit tricepspress, knästående enhandsdrag, chins och lat pull-downs.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Skidor, Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Föreläsning i Vårgårda ikväll – samt skidfilmer, stakintervaller på 4:or och Skigrip

  1. Håkan skriver:

    Det här kanske du beskriver i din bok eller så finns det i något blogginlägg, men vad är ett hårt pass för dig? Vart ligger du på Borgskalan? Jämför jag med mig själv så ligger jag lite högre i puls (räknat från mitt uppmätta max) på både mina intervallpass (runt 88-90%) och på mina distanspass (75-85%) än vad du verkar göra. Brukar snitta runt 84-88% av max på långlopp både i skidåkning och löpning. Intervallpassen brukar jag uppleva som fruktansvärt jobbiga medans distanspassen brukar kännas behagliga. Tävlingarna är det jag förmår. Det uppenbara svaret kanske är att jag egentligen har en betydligt högre maxpuls än jag lyckats mäta upp trots nära döden upplevelse? Eller så kör jag för mycket gubbtempo 🙂

    • Erik Wickström skriver:

      Bra och stor fråga. Försöker mig på ett kort svar. På backintervaller på 3:or eller löpning skulle jag nog också snitta 88-90 procent på korta intervaller. Stakning på 4:or i blandad terräng inkl nedförsbackar gör snittet aningen lägre. 75-85 procent i snitt på distanspass är typiskt gubbdistanstempo/mellanmjölksträning, vilket jag till skillnad från många andra tycker är mycket viktigt (kör dock inte alltid distanspass med så hög puls). 84-88 procent är ungefär vad jag brukar ligga på 42 km-lopp. Så egentligen är vi nog rätt lika 🙂 Fast jag tycker i o f s att man får trycka på ganska rejält för att snitt 75-85 procent på ett distanspass. För övrigt tror jag många motionärer har lite högre maxpuls än vad de klarar att pressa upp den i, vilket gör att procentsatser kan bli lite annorlunda.

Kommentarsfältet är stängt.