Tröghjul i skejt – behövs det?

På bloggen, i mina böcker, i intervjuer i media etc har jag i många år tjatat om vikten av att åka på 3:or eller 4:or istället för 2:or för att prestera bättre som Vasaloppsåkare. Bytet från att köra en majoritet av rullskidpassen på 2:or till en majoritet av passen 3:or (så länge allt annat är lika i träningen) är ett få träningstips som ger en i princip 100-procentig sannolikhet till förbättring.

Benskejt

Benskejt på tävlingshjul vid SM 2014. Foto: Johan Valkonen.

Det är också väldigt många som kommit fram till mig eller skickat meddelanden och tackat för att jag fått dem att köpa trögare rullskidhjul och sedan gjort tydliga förbättringar som Vasaloppsåkare. Kul såklart!

Annorlunda i skejt
Men hur är det då i skejt? Jag själv tycker ungefär så här:

Klassiska rullskidshjul finns med beteckningarna 1, 2, 3 och 4, där samtliga finns i gummi och 1:or och 2:or finns i polyurethan (PU). Inom skejt är finns ungefär samma utbud, med undantag från 4:or, som endast finns undantagsvis. 1:or är de lättaste, 4:or är de trögaste.

Inom den klassiska åkning finns det all anledning till att byta ut hjulen, 2:or, som normalt sitter på alla modeller i standardutförandet. Med ett par 3:or får du ett rull som mer påminner om glidet på vintern, nedförsbackarna blir lättare, du får bättre styrketräning för överkroppen och du kan använda alla växlar inom den klassiska åkningen, istället för att enbart staka som ofta blir fallet på 2:or.

XC-ice, långa långfärdsskridskor. Typ skejtskidor för is.

XC-ice, långa långfärdsskridskor. Typ skejtskidor för is.

I skejt är det inte av samma betydelse att byta från 2:or till 3:or. Visst får ben- och rumpmusklerna bättre träning med trögare hjul. Och nedförsbackarna blir lättare om det inte går så fort. Men till skillnad från klassiskt så kan du jobba med både armar och ben i betydligt högre farter, vilket gör att du aktiverar större muskelgrupper nästan oavsett fart. Det gör också att det blir relativt enkelt att nå hög puls på flacka träningsrundor, vilket inte alltid är fallet i klassiskt.

Bland vana skidåkare är det inte ovanligt att nå maxpuls på ”tävlingsskejt”, alltså de mest lättrullade skejtskidorna. Att staka sig till den ansträngningsnivån på lättrullade skidor är vanligtvis betydligt svårare, eftersom de stora muskelgrupperna i benen och rumpan inte aktiveras på samma sätt.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Tröghjul i skejt – behövs det?

  1. Peter Ask skriver:

    Håller med. Det är bara tråkigt att åka på tröga skejthjul. Inget flyt, bara slit. Skejttekniken passar bäst när man har bra glid (eller rull). Det är väl ingen slump att den utvecklades först på is, och inte började användas på snö förrän modernare spår och skidor förbättrade glidet.

    • Erik Wickström skriver:

      Ja, skejt är extra kul när det inte går för långsamt. Farten gynnar motivationen! Däremot finns det också många fördelar med att köra trögt. Men jag tycker som sagt fördelarna med att köra trögt är större i klassiskt.

  2. Rullskataren skriver:

    Håller inte med. Tekniken blir bättre med trögare hjul. Inte för tröga, men att byta bakhjulet till en 3a är optimalt. Tvåans växel blir särskilt lidande med 2or. Farten är högre på skejt så det är bra om det går lite långsammare. Skate på asfalt med tvåor är alldeles för lättrullat för att efterlikna snöskidåkning. Det vore smakfullt att inte blogga som om du har facit Erik.

    • Erik Wickström skriver:

      Det finns som sagt för- och nackdelar med trögt respektive lätt. Jag har inget facit och det är därför jag skrev ”Jag själv tycker ungefär så här:”

  3. Johan skriver:

    Hej, ska åka vasaloppet nästa år och har aldrig åkt rullskidor tidigare men har nu lånat ett par med 2:or på. Ska jag köpa ett par 3:or direkt eller köra på 2:or ett tag och ”lära sig”? Hur mkt rullskidor tycker du en behöver köra för att det ska vara värt att exprementera med olika hjul?

    • Niklas Solsjö skriver:

      Du kan börja med att köpa ett par bakhjul 3or och sen gå upp på 3or runt om till hösten. Då hinner leder och muskler vänja sig tills det går trögare. 3or bak gör ganska stor skillnad i rullet. Det får inte gå för trögt heller som nybörjare. Då kan det bli trist. Men en van Vasaloppsåkare ska absolut åka på 3or anser jag.

      • Erik Wickström skriver:

        Bra svar tycker jag. Att åka på 2:or både bak och fram är nästan inte lämpligt för någon. Det går på tok för snabbt. Att byta bara bakhjulen gör ganska stor skillnad.

Kommentarsfältet är stängt.