Löpningen går bättre och bättre

Gårdagens löprunda. Förbi bl a Hulebo, Öndered, Sundshult, Backabo och Sandareds terrängbana. Start och mål hemifrån Sjömarken.

Gårdagens löprunda. Förbi bl a Hulebo, Öndered, Sundshult, Backabo och Sandareds terrängbana. Start och mål hemifrån Sjömarken.

Löpningen flyter på fint. Jag försöker att springa tre gånger i veckan och successivt utöka veckans längsta pass. De flesta passen blir med hyfsad fart, typ 4.30-4.45 min/km, oftast på stigar och grusvägar. Det blir typ 70-75 procent av maxpuls för mig i snitt. Den högintensiva träningen lägger främst jag i andra träningsformer för att minska skaderisken.

Igår sprang jag 13,9 km mestadels stig med 235 meter totalstigning. 4.44 min/km och 74 procent i maxpuls. Det blev i de lite tunnare trailskorna Salming Elements. Annars springer jag numer nästan alltid med lite mer dämpning i form av de två Hoka One One-modellerna Mafete och Clifton 3.

Jag gillar dämpning för att minska skaderisken. Pronationsstöd försöker jag däremot att hålla mig borta från. Det tror jag inte på. Inte heller för mig som pronerar.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Löpningen går bättre och bättre

  1. Martin Johansen skriver:

    Kan du si noe mer om hvorfor du ikke tror på pronationsstöd? Hilsen en som pronerer.

    • Erik Wickström skriver:

      Min upplevelse är att pronation är en naturlig del av kroppens stötdämpningsförmåga och jag själv har haft mindre problem med skador då jag sprungit i dämpade skor utan pronationsstöd jämfört med att springa med en hård och stum pronationskil i skorna.

  2. dollablog skriver:

    Hör av dig innan du kommer till Stockholm och har 1 timma över för löpning. Måste bara visa dig min 10 km-runda på mina stigar.
    Dolla 0708826377

  3. Mattias skriver:

    Hej Erik!
    Sagt det för men säger det igen, alltid lika trevligt att läsa din blogg och få en insikt över din träning.

    Jag har haft mina löparskor i ca 2.5 år nu och det är ett par Saucony Omni 14 som jag blev rekommenderad då han i butiken tyckte jag överpronerade och behövde extra mycket stöd. De senaste gångerna när jag sprungit har jag blivit stum i hälen på ena foten, beror de på att skorna börjar bli gamla samt att de är extra pronationsstöd?? Sprungit kanske 150 mil i dessa. Jag är hur som helst sugen på att prova Hoka skor då många säger att dom är sköna och fungerar bra, vilka av alla hoka skor skulle du rekommendera till mig som likt dig också överpronerar? och om jag skaffar ett par, ska jag börja lugnt då så att fötterna vänjer sig?

    Tack för en bra blogg och en trevlig föreläsning sist du var i Stockholm!

    • Erik Wickström skriver:

      Tack, kul du gillar bloggen och föreläsningen! Jag springer i Clifton 3 (landsväg) och Mafete (trail). Det funkar för mig som också pronerar. Alternera gärna mellan två par skor om du har möjlighet för att göra belastningen mindre ensidig.

Kommentarsfältet är stängt.