Mina Fischer RCS Carbonlite gick lite trögt efter att jag hade lämnat in dom hos en stenslipare förra säsongen. För övrigt har jag märkt att alla mina skidor jag lämnat där har gått sämre än innan inlämningen, vid flera tillfällen. Så nu byter jag stenslipare.
Den härlige karlen Samuel Forslund, som ligger bakom strukturverktygen RS Riller och även vallar åt Jan Mattsson, var väldigt snäll och tittade på ett par av mina skidor. Utan att veta dess bakgrund. Jag fick lov att publicera hans epostsvar, så det är bara att försöka hänga med i de nednördade svängarna.
Hej Erik
Har nu preppat dina skidor 2 dagar i rad. Blir 3e dagen idag.
Skall bara lägga på lite Fluorvalla idag, sedan är de grundpreppade och förberedda för tävlingsvallning/preparering. Vallan som ligger på kan mycket väl ara ett vasst alternativ.
Använder denna nano-keramiska produkt framförallt för att den innehåller mycket fluor – men framförallt så har den med de keramiska nano-pertiklarna väldigt fina småsmå beståndsdelar – som i sin tur ger en planare, finare, jämnare och blankare yta än andra glidvallor.
Här kommer lite kort info om läget….
Min analys av dina skidor
Skidorna kändes bra. Men jag vet inte vem som hade slipat. Den struktur som du hade på dina skidor – är enligt min bedömning en väldigt begränsad struktur. Den går optimalt vid lite kallare temperatur och på då framförallt lite hårdare underlag.
Den var väldigt fin med stora platta ytor och sedan en lite för grov struktur intryckt – på lite för få ställen dessutom.
Följande moment nu utförda
- Borstning med metallborste (fin Red Creek mässing) 4-5 ggr framifrån-bak och 4-5 ggr bakifrån-fram
- Mellan varje borstning skrapning med Primateria fina sickel
- Sedan 1 lager STAR NA8
- Vila ett dygn
- sickling och lätt bortsning fin nylon + red creek stål
- 1 lager till STAR NA8
- sickling och lätt borstning fin nylon + red creek stål
- Vallning med Star HFM – High Fluoro Powder medium -3/-8 (Fluor Nano-Ceramic)

Stenslip
Kommentar
Skall lägga på sista vallalagret när jag kommer hem idag. Hela det här konceptet för snabba skidor bygger på att göra så blanka och hårda ytor som möjligt – helst skall den valda maskinstrukturen ta bort så mycket kontaktyta som möjligt (vilket inte din gör – så den kan användas vid kalla torra fören). Vill man sedan åka fort så måste din vallning på den hårda blanka ytan sedan innehålla så mycket fluor som möjligt. Desto bättre och snabbare åkare – desto mer kan åkaren tillgodogöra sig den snabbare vattentransporthastighet som fluor ger och gör under skidan. En sak att notera här är också att både val av skida – struktur – vallning skall göras sekventiellt. Dvs är det t ex kallt så måste förvärmning av snökristallen ske med skidspets som ger friktion och skapar vattenfilm med så lite energiförlust som möjligt. I klartext så bör den skidtoppen var ganska mjuk, inte ha kansk fluor alls – ingen struktur på första 2 dm utav belaget (från skidspets till ungefär där styrspåret börjar). Genom detta så skapas en vattenfilm och en bäryta i snön. vi vill att åkaren skall få så högt ytläge som möjligt och sedan skall all kontakyta som inte behövs för skapande och smörjning (vattenfilm) bort. Du vill undvika torrfriktion – få bra våtfriktion och allra helst vill du ha maximalt med luftfriktion.
Skall du tävla på dessa Carbonlite-skidorna vid dom vanliga förena som vi har här nere i mellansverige så måste du handrilla dessa.
mvh Samuel
PS. De var också lite för vass kant framtill på båda skidorna. Var alltså en nästan kniveggsvass utstående kant framtill på båda skidorna. De har jag fasat av. Allt för att inte den vassa kanten skall skära i svängar och/eller sticka ut och bromsa…
Törs man fråga vem som slipade? Är på g att skicka ner skidor till skidoslipservice.se ! / BJ