Förbannade halsont – ingen tävling i morgon

Idas syster Erika bor i Helsingborg och brukar reta mig för min lokalpatriotism. Denna bild messade hon till mig för ett tag sedan...

Idas syster Erika bor i Helsingborg och brukar reta mig för min lokalpatriotism. Denna bild messade hon till mig för ett tag sedan…

Jag kom igång och tränade lugnt några dagar, men nu har halsontet kommit tillbaka. Nuförtiden blir jag inte lika frustrerad av träningsavbrott som förr, men nu när jag både kommer att missa Salomon Trail Tour i morgon och förmodligen även rullskidtävlingen King of the Hill på söndag blir jag faktiskt lite förbannad. 21 km terränglöpning hade varit kul, jag såg verkligen fram emot min premiär i Salomon Trail Tour. Och i King of the Hill blev jag 3:a förra året, så det hade också varit en höjdare.

Det har varit mycket sjukdomar senaste året. I oktober 2012 till januari 2013 var jag sjuk i fyra omgångar (23 sjukdagar), sedan en sväng vid Birken i mars och så nu igen i juni. Det är på tok för mycket. Ofta är det bara halsont, men jag tycker inte man ska träna med halsont även ifall man känner sig bra i övrigt. (Har man dock varit sjuk 4-5 dagar och bara har en rinnande näsa kvar tycker jag det är OK att träna lätt.)

...och fick detta i svar av mig.

…och fick detta i svar av mig.

Tidigare var jag friskheten själv. Fram till förra året hade jag missat typ tre tävlingar på 17 år och var motståndskraftens man. Ingen idrottare höll sig så frisk som mig. Nu är det precis tvärtom. Vad beror det på? Självklart spelar hus- och familjelivet och min obefintliga tid för återhämtning en viss roll, men jag funderar även på om jag ska ändra träningsupplägg med hänsyn till immunförsvaret (och kanske till och med börja käka kosttillskott?).

För att kunna hålla jämna steg med de som satsar helhjärtat på skidåkningen har jag börjat köra mer kvalitet nu när jag tränar färre antal timmar. Hela maj körde jag fem tuffa intervallpass/testlopp per vecka. Det var stora anaeroba inslag och visst gav det en enorm formtoppning och grym träningseffekt. I maj var jag nog totalt sätt i bättre konditions- och styrkeform än någonsin tidigare. Men all intensitetsträning gör också kanske kroppen ganska skör.

När jag blir frisk kommer jag nog satsa lite mer på lugnare träning och kanske lite längre intervaller. Självklart blir det en del maxinsatser på intervaller och testlopp, men eventuellt blir en del pass på t ex 8*3 min ersatta med 4*10 min med lite lägre puls.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i hälsa, Löpning, Rullskidor, Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Förbannade halsont – ingen tävling i morgon

  1. Sjukdomarna började alltså förfölja dig ungefär samtidigt som du började vurma för mjölk direkt från spenen, kaffe och oförsvarliga mängder vin. Den är nog dryckesvanorna som fått din kropp att balla ur.
    Förövrigt tror jag inte att ert farmorsmör-projekt kommer att hjälpa dig ur sjukdomspiralen, svalen gjorde sitt intåg i folkhemmet av en anledning.
    Själv äter jag havregryn, mackor och frusna bär. Frisk som kärnan på nöten, alltid.

  2. Lars Bern skriver:

    Krya på dig! Jag ska köra imorgon, men ser det som träning.

Kommentarsfältet är stängt.