Vasaloppspass på SkiErg

Serien Carpe Diem i Borås Tidning

Serien Carpe Diem i Borås Tidning

Träningen mot Vasaloppet 2015 börjar inte förrän i slutet av april, men jag måste hålla igång för att konservera formen till SM 50 km i Åsarna 22 mars och Årefjällsloppet 29 mars. Så i morse klev jag ner i vallatemplet där stakmaskinen står och körde ett pass som jag nyligen designat för att simulera Vasaloppet. Det är dock bara en timme långt. Så här såg det ut.

  • 10 min uppvärmning på motstånd 6 (Uppvärmning, 2.08-fart)
  • 5 min hårt på motstånd 6 (Startrakan, 1.48-fart)
  • 10 min hårt på motstånd 10 (Första långa uppförsbacken, 1.51-fart)
  • 20 min halvhårt på motstånd 6 (Kort variant av toppen av backen till Hemus, 2.00-fart)
  • 10 min max på motstånd 6 (Långspurten, 1.51-fart)
  • 5 min nedvarvning på motstånd 6 (gör man i o f s inte efter Vasan, 2.10-fart).

Nästa gång jag kör det hoppas jag kunna ha mer krut kvar på slutet, gärna så det går att köra i sub 1.50-fart. Direkt efteråt gick jag ut och sprang 20 minuter med en 2 km-intervall i 3.23 min/km-fart i mitten. Därmed var dagens träning avklarad redan innan andra kaffekoppen.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Skidor, Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vasaloppspass på SkiErg

  1. Lennert skriver:

    Hej,
    Hur gör man Vasaloppspass på Rullskidor? ner man har ingen SkiErg.

    • Erik Wickström skriver:

      Det går ju att köra liknande pass på platten, men bäst är om du hittar en rejäl backe och startar med hårdkörningen en kilometer innan den. Som avslutning tycker jag du ska hålla till på platten. Rullmotstånd 3, det är mest relevant för skidåkning. Lycka till!

  2. Peter T skriver:

    Provkörde passet ikväll (dock högre splittar) och jag ger det högsta betyg för jag blev jättetrött!

Kommentarsfältet är stängt.