SkiErg-Vasa på 1 timme

SkiErg-träning

SkiErg-träning

Då var man tillbaks på stakmaskinen. Efter ett nästan 2 månader långt uppehåll kände jag att det var dags. Jag har tränat varierat och lite ostrukterat sedan skidsäsongen, men senaste två veckorna har det blivit 8-9 timmar (vet inte exakt eftersom jag inte skriver träningsdagbok längre) av ganska bra kvalitet.

Igår körde jag för andra gången mitt egendesignade Vasaloppspass som tar en timme:

  • 10 min uppvärmning på motstånd 6 (Uppvärmning, 2:08-fart)
  • 5 min hårt på motstånd 6 (Startrakan, 1:48-fart)
  • 10 min hårt på motstånd 10 (Första långa uppförsbacken, 1:51-fart)
  • 20 min halvhårt på motstånd 6 (Kort variant av toppen av backen till Hemus, 2:00-fart)
  • 10 min max på motstånd 6 (Långspurten, 1:49,7-fart)
  • 5 min nedvarvning på motstånd 6 (gör man i o f s inte efter Vasan, 2:08-fart).

Som referens är 1:48 min/500 m den snittfart jag hade när jag persade på 5000 m (17.58 min).

Efter SkiErg-dragandet pumpade Martin Josefsson och jag biceps i 35 min (några andra övningar körde vi också) och sedan var musklerna trötta och glada.

Martin Josefsson i min atletklubb källaren

Martin Josefsson gör oklar övning i atletklubben i källaren

SkiErgen står i ena änden av vallatemplet

SkiErgen står i ena änden av vallatemplet, som är rummet bredvid atletklubben

 

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Detta inlägg publicerades i Träning och märktes , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till SkiErg-Vasa på 1 timme

  1. Henrik skriver:

    När gör du en satsning på detta rekord Erik?
    Lär ju passa dig bättre än blåextra i minus 5 och sol.

  2. Henrik skriver:

    DEnna kommentar skulle givetvis till Svärd-artikeln…

Kommentarer är stängda.