App med 4*4 min-intervaller i mejl från av Jan Hoff och Jan Helgerud

Så här ser appen "Myworkout GO" ut. För träningspass med 4*4 min-intervaller.

Så här ser appen ”Myworkout GO” ut. För träningspass med 4*4 min-intervaller.

6 oktober 2011 skrev jag ett blogginlägg om att tidningen Runners World hade tagit upp de (i träningskretsar) välkända 4*4 min-intervallerna. I samma inlägg skrev jag f ö om att Runners World Coach, som jag översatte från tyska till svenska, hade tillsammans med två andra bidrag blivit nominerad till årets oneshot bland 366 sökande. En oneshot är en tidning som bara kommer en gång och inte varje månad.

Det var jag såklart stolt över. Vad jag inte erkände i det inlägget var att jag efter ett tag tyckte det blev lite segt att översätta dagarna i ända (det var ett stort uppdrag) så jag parallellt författade jag ett gäng egna texter om löpning som jag fann relevant. Det gjorde nominering extra kul.

Välläst artikel från 2006
Hur som helst. Vad jag också länkade till i inlägget var en artikel från tidningen Glid från 2006 skriven av Örebrokillen Johan Kask (som då hette Ericsson) om ungefär samma studier. Alla som känner Johan vet för övrigt att han är supersnäll och att gör ett fantastiskt jobb för skidsporten.

Inlägget och länken till den pdf:en är det väldigt många som klickar på sedan dess och jag har fått åtskilliga mejl gällande artikeln och ämnet generellt. Så jag märker att det finns ett stort intresse kring 4*4 min-intervaller. Om hur de funkar, dess fördelar och varför det är just 4 minuter. Har du inte läst artikeln finns den här.

Så här ser appen "Myworkout GO" ut. För träningspass med 4*4 min-intervaller.

Så här ser appen ”Myworkout GO” ut. Jag gjorde fel och råkade välja löpband trots att jag körde SkiErg.

Fartveckor
Jag själv har knappt aldrig kört 4*4 min. Kanske en gång med Lina Korsgrens pojkvän Gustaf Berglund på cykel en regnig dag i Östersund för många år sedan. Det var när han hade en ”fartvecka” på schemat, ett fenomen som kom i kölvattnet av 4*4-intervallerna som gick ut på att köra många intervallpass i block. Min uppfattning är att fartveckor är mer sällsynt bland eliten idag, kanske för att vissa kände att det blev lite för mycket av ”det goda”.

App för 4*4 min-intervaller
För ett tag sedan fick jag ett personligt mejl av Jan Hoff, som tillsammans med Jan Helgerud är frontfigurerna för dessa intervaller. Det kändes stort. I Sverige har jag träffat och till och med jobbat lite med flera av de välkända idrottsfysiologerna, men jag har inga norska kontakter i ämnet.

Både Helgerud och Hoff stod med på mejlet så jag antar att projektet är gemensamt – en app för 4*4 min-intervaller. Den heter Myworkout GO med förprogrammerade 4*4-pass för olika träningsformer. En klocka och en röst guidar dig genom passet, som tar 34 min med 6 min uppvärmning och 3 min nedvarvning (förval). Sedan kan du följa dina resultat och få uppskattat värden på VO2 max som jämförs med andra i olika åldrar.

Körde SkiErg
Jag körde SkiErg men råkade välja löpband. Så jag tog värden på måfå, vilket gjorde att jag inte fick relevanta konditionsvärden. Nytt försök nästa gång.

4*4 min på SkiErg. Inte i form idag. Motstånd 7. Anledningen till att vilan är på egen rad är att jag inte visste hur lång vilan skulle vara i appen. Den var 3 min.

4*4 min på SkiErg. Inte i form idag. Motstånd 7. Anledningen till att vilan är på egen rad är att jag inte visste hur lång vilan skulle vara i appen. Den var 3 min.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Prylar, Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till App med 4*4 min-intervaller i mejl från av Jan Hoff och Jan Helgerud

  1. Ping: Veckans rullskidpass | Erik Wickström – Konditionskonnässör

Kommentarsfältet är stängt.