Bra form och stark som en oxe

Bilden på min syster Ellen och fru Ida känns väldigt irrelevant för detta inlägg, men det är ganska kul. Tagen på Österlen augusti 2009.

Bilden på min syster Ellen och fru Ida känns väldigt irrelevant för detta inlägg, men den är ganska kul. Tagen på Österlen augusti 2009.

Efter tre veckors mer eller mindre paus från träning i sista delen av april har jag ägnat maj månad till att anpassa kroppen inför sommarens hårda träning: sakta introducera rullskidsträning för att inte få armbågsont och blåsiga händer; ta det lugnt på gymmet för att inte dö av träningsverk; simma max 2000 m (istället för 3500 m) för att…jag har varit lite bekväm.

Tyvärr har det varit lite diskontinuerlig träning pga jobb, resor, min livs första magsjuka (vad jag kommer ihåg) och ont i sätesmuskel/sittbenet. Många veckor under 10 timmar hittills. Dessutom har träningen känts lite splittrad, för även om man det är bra att träna varierat har det blivit FÖR många träningsformer:

  • Rullskidor klassiskt (på tröga och lätta hjul)
  • Rullskidor skejt (på tröga och lätta hjul)
  • Cykel MTB (för långloppscupen som jag kör)
  • Cykel landsväg (för Vätternrundan)
  • Cykel tempo (för Ironman i Kalmar i augusti)
  • Simning (med och utan våtdräkt)
  • Styrka bålstabilitet
  • Styrka maxstyrka
  • Stenålderspromenad i Fivefingersskor

Alltså lite väl bra. Nu vill ha ha bättre fokus. Landsvägscykling kommer jag prioritera bort efter Vättern och med tempocyklingen och simningen vet jag inte. Med tanke på att jag tränat 1 löppass på två månader känns snart inte Kalmar triathlon realistiskt.

Hur som helst är konstigt nog rullskidsformen förbannat bra. Jag slår överlägsna rekord på intervallerna i samma backe med samma utrustning i samma väder: i skejt, klassiskt och stakning. SKITKUL! Dessutom lyfter riktigt bra på maxstyrkan. Förra hösten körde Martin Josefsson och 8 st maxstyrkepass augusti till november och jag har skrivit upp exakt hur mycket vi tog vid varje tillfälle. När vi inledde årets tunga skrotträning slog jag personligt rekord direkt på 4 av 6 övningar. Jag tror framstegen på rullskidorna och styrkan sitter i bålstabilitetsträningen, mer om det senare.

Nu ska jag in till ett soligt (som vanligt) Borås City och funktionära vid tävlingen Mitt i Borås Triathlon.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Rullskidor, Styrka och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bra form och stark som en oxe

  1. Linus skriver:

    Glöm inte magsjukan i Sälen, kan det ha varit 94?
    Samma resa då vi fick tolka skoter hem pga stängd lift.

    • Erik Wickström skriver:

      Jag tror det var 1995 och inte 1994, men det stämmer. Jag lärde bl a dig att åka bräda på en 153 cm lång Attack som hette Ernst.

      Dock var det matförgiftning (vi spydde som tokar en hel natt och sedan gick det över) och inte magsjuka. Rätt ska vara riktigt!

Kommentarsfältet är stängt.