Hårdträning och semestervanor

Efter en välbehövlig paus efter Göteborgsvarvet i maj har nu Ida åkt årets första rullskidspass. "Det kändes", var orden efteråt.

Med en välbehövlig paus efter Göteborgsvarvet i maj har nu Ida åkt årets första rullskidspass. "Det kändes", var orden efteråt. Jag tror det där med rosa grejer är ett smart sätt att lura ut tjejer i träningsspåren.

Ida och jag bor nu i vår stuga i 10 dagar, den bästaste i hela världen. Här utanför Aplared 15 km sydost om Borås tar vi sovmorgon, läser, lyssnar på Sommar i P1, klipper gräs, floar ved och skördar våra rödbetor. Efter träningspassen kan man gå ned till bryggan och bada.

Årets första rödbetsskörd. Kvar i landet finns morötter, palsternackor, sallad, dill, rädisor och ogräs.

Årets första rödbetsskörd. Äts med fördel tillsammans med fetaost. Kvar i landet finns morötter, palsternackor, sallad, dill, rädisor och ogräs.

Det är skönt med semester. Typ i alla fall. Jag jobbar ett par timmar på förmiddagarna, annars är det lugnt. Det blir mycket och riktigt bra träning den här veckan, min första vecka med mer än 15 timmar sedan Mallorca i maj. Ändå finns det plast för en massa trevliga sociala ting. Idag tror jag det är den sjätte dagen i rad som inkluderar de två viktiga tingen: glass i massor och två glas rödvin. Jag har lyckats lämna det italienska träsket och börjat jobba lite med amerikanska zinfandelgrejer.

Så här har den superba träningsveckan sett ut hittills:

Måndag: Vila

Tisdag:
– Rullskidsintervaller, stakning uppför Hallandsåsen på Eaglesport tröghjul (3,5:or). Ca 11 min fyra gånger, 9 min vila. Överlägset personbästa på intervalltiderna. Totalt 1 h 48 min. Far cyklade.
– 3 h 12 min lugn racercykel runt Bjärehalvön i Skåne. Glasstopp i Kattvik och pissepaus vid Hovs Hallar.

Jämfotahoppsduell med Idas polissyster Erika.

Jämfotahoppsduell med Idas polissyster Erika.

Onsdag:
– 2 h lugn stakning på Eagle trögskidor i Ängelholm/Vejbystrand. Träningsvärk å det grövsta i magen från igår. Mor cyklade.
– 2 h 15 min racercykel från Vejbystrand till Tylösand över Hallandsåsen och via Laholm. Många stekare syntes vid Per Gessles hotell.

Torsdag:
– 20 min bålstabilitetsträning + 30 min styrka med vikter på Onyx i Borås. Nytt chinsrekord: 6 st! Jag ska göra 10 st innan årsskiftet.
– Skierg stakmaskin test 5000 m. Motstånd 6. 18,36 min, 16 s från personbästa. Fullständigt utpumpad ”i mål”. Låg och kved på gymgolvet ett tag så de som jobbade kom rusande och trodde att jag var döende. Totalt 45 min.

Fredag:
– 1 h 30 min racercykel själv lugnt (medelpuls 126). Snitthastighet 33,1 km/h. Bra tryck i benen på den ganska kuperade rundan.
– Skejtintervaller uppför på standardhjul (2:or) med Karl-Johan Westberg (junior-SM-guld förra året). I Tvärred förbi Gärsbo Kvarn, hans far körde oss ned i bil. Tider: 9.43-9.41-9.27-9.24 min. Han drog intervall ett och två, jag drog intervall tre och fyra. Kändes bra, låg och balanserade på syragränsen. Totalt 1 h 30 min. Kalle hade snygga shorts.

Spänstträning på en annan gräsmatta.

Spänstträning på en annan gräsmatta.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Mat och dryck, Rullskidor, Styrka och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hårdträning och semestervanor

  1. Sara skriver:

    när skaffar du twitter? passar dig utmärkt!

Kommentarsfältet är stängt.