Pilatesträning för bättre hållning

Jag var på Borås Pilatescenter igår. Efter många år med lite småskavanker har jag börjat ta itu med problemen och besökt några sjukgymnaster och naprapater. Oberoende av varandra framhäver nästan alla att jag:

  1. Har framåtroterande axlar som hänger fram som en grottmänniska pga skidträning och datajobb. Kan vara orsak till tidigare armbågsproblem eftersom tricepssenan får ta större ”smäll”. Åtgärd: Stärka ryggmusklerna och koppla på dem i styrkeövningar och vid skidåkning. Bli medveten om hur de ska användas.
  2. Har framåtroterande bäcken, vilket gör att svanken blir för stor och jag får ont i ländryggen. Åtgärd: Stärka de djupa magmusklerna och koppla på dem i styrkeövningar och vid skidåkning. Bli medveten om hur de ska användas.

Detta försöker jag träna hos Katja Larsson på Borås Pilatescenter, som ligger i de nyöppnade PT-huset (djungelgymmet) nära Knalleland.  Hon visar alla övningar och ser till att svanken ligger rätt, ser till att jag andas som jag ska och att jag hittar de avgrundsdjupa stabiliseringsmusklerna.

Jag har gått tre gånger och kommer köra en månad till med två tillfällen á 1 timme per vecka. Det känns verkligen som jag börjar hitta musklerna och jag börjar förstå vikten av att tänka på hållningen och andningen i varje övning. Detta kommer att kosta mig en rejäl slant, men förhoppningsvis gör det mig till en bättre stakåkare, en mindre skadad konditionsidrottare och en framtida pensionär utan ryggont.

I den här övningen tränar jag båda mina akilleshälar (magen och ryggen) samtidigt. Jobbigt som fan.

I den här övningen tränar jag båda mina akilleshälar (magen och ryggen) samtidigt. Jobbigt satan.

Pilatesträning är för övrigt mer än bara styrketräning på en stor boll.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Skidor, Styrka och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Pilatesträning för bättre hållning

  1. Spons av Intersport på strumpor? 😉

  2. Magnus skriver:

    Hej Erik! Till att börja med tack för en bra blogg. Har dig som inspiration ffa när det gäller SkiErg-träningen. Inte riktigt i din klass än men det går framåt…..
    Sen en fråga/kommentar angående din diagnos om framåtroterade axlar. Vad sa naprapaten om behovet av att stretcha bröstmusklerna? Spända bröstmuskler (pectoralis) bidrar så vitt jag förstått det också till framåtroterade axlar och för att ryggmusklerna ska kunna göra sitt jobb behöver även framsidan få lite uppmärksamhet i form av t ex stretch och massage.

    • Erik Wickström skriver:

      Tack för uppskattning, det gör mig alltid glad 🙂

      Jag har inte funderat på stelhet i bröstmusklerna, men ditt resonemang låter helt klart klokt. Jag ska ta upp det med expertisen.

    • Katja Larsson skriver:

      Hej på er! I pilates jobbar vi med kroppen inifrån ut, med stabiliserande muskler som vi stärker och förlänger för ökad rörlighet. Vi strävar efter att få en balans, som i detta fallet i axelleden så att framsida och baksida är i blans, att axeln ligger rätt i leden så att armen kan fungera funktionellt. När axeln är framåtroterad har skulderbladen oftast glidit isär ( kan vara andra orsaker också), och då behöver man stärka upp musklerna kring skulderbladen för att skapa balans i axelleden. Visst är det bra att stretcha men så länge du inte stärker upp svaga länken tar du inte bort problemet!

  3. Tobias skriver:

    Intressant! Låter som diagnoserna som jag har fått när jag var hos kiropaktorn. Tränar du ländryggen något speciellt? Eller är det magen som man ska träna istället om man svankar?

    • Erik Wickström skriver:

      Katja menar på att jag ska träna upp magen för att minska svanken. Men det är jobbigt även för ryggen i de övningarna jag gör. Jag är också stel som ett kylskåp i ryggen.

Kommentarsfältet är stängt.