Femtusing halvhårt och min löpteknik

Ida, jag och barnen gjorde en timmes spontanutflykt efter middagen igår (som nästan alltid äts kl 17.30). Till "berget" mellan Byttorpssjön och Byttrops idrottsplats. Tänk att sådana enkla utflykter kan vara så trevliga. Träffade också min bästa barndomskompis Bizze, som var imponerad över att jag hade satt en 180 varial flip på skejtboard. Med undantag från konditionsidrotter var skejtboard en av de få aktiviter där jag var bättre än Bizze. Vi tävlade i allt.

Ida, jag och barnen gjorde en timmes spontanutflykt efter middagen igår (som nästan alltid äts kl 17.30). Till ”berget” mellan Byttorpssjön och Byttrops idrottsplats. Lekte i skogen och letade efter vitsippor. Tänk att sådana enkla utflykter kan vara så trevliga. Träffade också min bästa barndomskompis Bizze, som var imponerad över att jag hade satt en 180 varial flip på skejtboard. Med undantag från konditionsidrotter var skejtboard en av de få aktiviter där jag var bättre än Bizze. Vi tävlade i allt.

5000 m med 79 procent av snittpuls. Halvhårt.

5000 m med 79 procent av snittpuls igår. Halvhårt. Progressiv fart. 42 s från personbästa. Sista 1000 m körde jag i personbästa-fart. Motstånd 8. Lite för låg frekvens tycker jag, vill vara över 50.

40 min löpning med dubbel-Charioten i måndags. 30 min SkiErg igår. Det är träningsdosen hittills i veckan. Men idag tänkte jag köra 2 h rullskidor. Det blir inte enbart stakning och inte på 4:or, eftersom jag ville vara fräsch i överkroppsmusklerna inför Nordenskiöldsloppet på lördag.

Grusstigen/grusvägen runt Byttorpssjön. Fin sträcka för flacka intervaller på knappt 2 km. Ligger ca 1,5 km från där vi bor i Lundaskog.

Grusstigen/grusvägen runt Byttorpssjön. Fin sträcka för flacka löpintervaller på knappt 2 km. Ligger ca 1,5 km från där vi bor i Lundaskog. ”Berget” till höger

Det blir styvt att staka 22 mil i Jokkmokk, särskilt med tanke den nästan totala avsaknaden av långpass i vinter. Förra vintern var det mycket bättre, då jag körde 4 st 4 h-pass och 2 st 6 h-pass inför 24-timmars.

Löpteknik
Löplektionen i måndags gick bra tycker jag. De sade och skrev att de var nöjda i alla fall. Jag har inte samma rutin som instruktör för löpning som för skidåkning, men jag försöker att suga i mig så mycket kunskap och erfarenhet som det bara går.

I år är jag ambassadör för Kretsloppet i Borås så det blir nog lite mer löpning i verksamheten under barmarkssäsongen. Nästa lektion är i nästa vecka.

Löpteknik Erik Wickström

Löpteknik Erik Wickström

Två myter om löpteknik?
Längst ner i inlägget en kort film på hur jag springer när pappa filmade mig för några dagar sedan. En del att jobba, men överlag OK. Jag har lust att skriva en hel uppsats om löpteknik. Men här är i alla fall två grejer jag tycker man ska ta med sig.

  1. Många löpcoacher tycker man ska hålla 180 i frekvens oavsett tempo. Det håller jag inte med om. När jag springer intervaller eller ett millopp håller jag ca 180, men för rimlig teknik i lugn takt tycker jag 165-170 räcker. Att springa med 180 i frekvens i 6.30-tempo blir inte optimalt enligt mig. Men överlag ska man träna på att hålla ganska bra frekvens. Vissa håller 155 och då blir det ofta elefantsteg med hällandning som ökar risken för skador.
  2. Vissa talar om att landa på framfoten. Det tror jag inte på för motionärer som ska springa millopp och marathon. Då är risken att vaderna pajar. Jag tycker man ska landa på hela foten. Många landar på hälen och det tar hårt på knäna och andra strukturer. Jag tycker man som motionär ska sikta på att landa på hela foten och gärna ganska mycket under kroppen, inte för långt framför. Det åstadkommer man bl a genom att påbörja underbenets ”resa” bakåt innan det når marken.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Femtusing halvhårt och min löpteknik

  1. Robert Lillbacka skriver:

    Får börja med att tacka för en bra skidlektion i vinter. Slutade med att jag körde ÖS söndag på 5.31. Jag har nördat mycket kring det här med löpteknik och håller med dig fullständigt. Jag har kört lite kurser för mina närmsta vänner och brukar säga att framfotalöpning och allt som hör till detta i termer av skor m.m och även kadens handlar bara om en enda sak och det är att fotisättningen ska vara mitt under kroppen. Det är framförallt för att minimera risken för skador som detta är viktigt för de flesta. Något som ofta förbises i löpträning är styrketräning. Det är otroligt viktig att vara stark i mage och rumpa för att kunna hålla emot och ha ett bra löpsteg. Många skador och även överpronation beror ofta på att man är för svag i bålen. Istället för att träna styrketräning köper man skor med pronationsstöd. Helt galet är det.

    • Erik Wickström skriver:

      Tack, kul du uppskattade skidlektionen och bra kört i fäders spår! Jo, mycket sitter i att landa med foten under kroppen. Både för teknik och skadeprevention. Sedan kan styrka tränas på olika sätt. En liten del som ren styrketräning, men mest tror jag på löpning på kuperade, knixiga stigar, även för de som satsar på platta asfaltslopp.

  2. Ping: Löpteknik tis 18 april med Sjömarksloppet | Erik Wickström – Konditionskonnässör

Kommentarsfältet är stängt.