Effektiv i 4.15-fart

Puls ultralöpning i kort format. Runt, runt på grusstig 750 meter vid Sjömarkens badplats för tio dagar sedan.

Puls ultralöpning i kort format. Runt, runt på grusstig 750 meter vid Sjömarkens badplats för tio dagar sedan.

Ultralöpning handlar inte om kunna springa en mil så snabbt som möjligt, utan så energieffektivt som möjligt. I mitt fall och på kort sikt kommer inte konditionen att vara begränsande. Vårens löpträning inför SM 100 km har inte innehållit några intervallpass överhuvudtaget. Endast vid ett tillfälle har jag höjt pulsen till över 85 procent av max.

”Testloppen” har istället varit 10 km platt grusstig i 4.15 min/km-fart. Målet har varit att sänka snittpulsen och på tre försök har den sänkts från 142 (76 %) till 133 (71 %). Naturligtvis styr en mängd faktorer pulsen för dagen, men det går i a f åt rätt håll.

Starten går kl 07.30 i Helsingborg torsdag 5 juli. Läs om loppet här.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.