Banvallen på Hallandsåsen, asfalterad cykelbana mellan Grevie och Lyavägen i Båstad – och Racefoxvärden

Rektangeln visar den nyasfalterade banvallen som nu är cykelbana på Hallandsåsen mellan Grevie och Lyavägen utanför Båstad

Rektangeln visar den nyasfalterade banvallen som nu är cykelbana på Hallandsåsen mellan Grevie och Lyavägen utanför Båstad

Starten av cykelbanan på Hallandsåsen i Grevie

Starten av cykelbanan på Hallandsåsen i Grevie

Starten av cykelbanan på Hallandsåsen i Grevie

Starten av cykelbanan på Hallandsåsen i Grevie åt fel håll. Längst bort syns den nedlagda stationen i Grevie.

Det var en kalasrik helg i Skåne. Först firade vi syrrans minsting Sigrid när jag kom ner till Vejbystrand fredag kväll. Därefter simskoleavslutning på lördag, följt av 35-års-kalas för Idas syster Erika i Höganäs på kvällen. Och så kalas för barnens kompis Einar i Vejbystrand på söndag innan jag åkte hem till Borås. Einars farfarsfar och våra barns farfarsfar umgicks och sedan har det fortsatt i alla generationer Bengtsson och Wickström. Festligt tycker jag.

Typ högsta punkten på cykelvägen mellan Grevie och Lyavägen utanför Båstad

Typ högsta punkten på cykelvägen mellan Grevie och Lyavägen utanför Båstad

På lördagen tog jag mig tid att testa den nyasfalterade nedlagda banvallen på Hallandsåsen. Det var flera år sedan tunneln öppnade för tågtrafik, men det har dröjt innan asfalteringen. Och hela sträckan mellan Förslöv och Hemmeslöv (eller vad nu man ska kalla området där Båstad nya station ligger) är inte asfalterad än.

ETAPP 1
Sträckan som är asfalterad i Etapp 1 som invigdes 13 juli 2018 är mellan Grevie och Lyavägen, en sträcka på 5,6 km.

Första biten från Grevie går det bara uppför i några hundra meter, innan det väntar en lång nedförsbacke som skråar längst Hallandsåsens norra sluttningar. Ofta med bokskog på ovansidan och åkrar på nedersidan.

Vändningen på den asfalterade banvallen vid Lyavägen, ca 2 km från Båstad centrum

Vändningen på den asfalterade banvallen vid Lyavägen, ca 2 km från Båstad centrum

BETYG
Sträckan får pluspoäng för att:

– Bra sätt att ta sig på rullskidor, rullstol, cykel etc från södra sidan Bjärehalvön till norra och vice versa.
– Endast två bilvägkorsningar, Ängelholmsvägen samt Axeltorpsvägen. Och dessa var mycket bra skyltade.
– Jämn och fin asfalt.
– Inte direkt fullt med folk, men inte heller tomt.
– Inga branta backar (såklart pga tidigare för tåg), vilket gör det särskilt lämpligt sätt att ta sig till Båstad på rullskidor. Tidigare åkte jag ofta runt om Östra Karup för att gamla E6:an var enda rimliga backen att åka nedför och då blev det 28 km mellan Vejbystrand och Båstad centrum, nu ca 19 km.

Sträckan får minuspoäng för att:
– Olyckligt att det ligger grus precis jämte asfaltsbädden. Hur tänkte Peab/kommunen där? Massvis med smågrus åker in på asfalten (syns tyvärr inte på bilderna), vilket gjorde att jag kände mig lite mindre trygg som rullskidåkare, för jag vet att erfarenhet att det gör ont när stenar fastnar i hjulen så det blir tvärstopp. Inlines har mindre hjul som är mer känsliga för ojämnheter och jag skulle nog inte vilja åka sträckan på inlines. Jag är ingen expert på asfalterade banvallar, men jag tycker man ska titta på hur andra har gjort och göra om så sträckan blir säkrare för oss som färdas på små hjul.

PASSET
Träningspasset då? Det blev en lugn staktur efter veckans fem maxningar på 5000 m SkiErg. Drygt två timmar på Swix-3:or med 17,7 km/h i snitt. Se data på skärmdumparna från Racefox nedan inkl värden för attack, båltryck och frekvens.

Vändningen på cykelbanan på Hallandsåsen vid Lyavägen

Vändningen på cykelbanan på Hallandsåsen vid Lyavägen

Vändningen Lyavägen åt andra hållet

Vändningen Lyavägen åt andra hållet

Racefox-data stakpass

Racefox-data stakpass

Racefox-värden attack, båltryck, stabilitet och frekvens. Stabiliteten som vanligt hög på rullskidor. Kvoten båltryck/attack som vanligt låg (nu 1,72) vid lugna pass.

Racefox-värden attack, båltryck, stabilitet och frekvens. Stabiliteten som vanligt hög på rullskidor. Kvoten båltryck/attack som vanligt låg (nu 1,72) vid lugna pass.

Puls Racefox

Puls Racefox. Kan inte minnas när jag hade så låg snittpuls på ett träningspass senast. Måste bero på sista dagen av årets hårdaste träningsvecka.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Cykel, Rullskidor, Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Banvallen på Hallandsåsen, asfalterad cykelbana mellan Grevie och Lyavägen i Båstad – och Racefoxvärden

  1. Niklas skriver:

    Kör du mer på 3or än du gjort tidigare år då du körde mer på 4or?

    • Erik Wickström skriver:

      Nej, det skulle jag nog inte säga. Visst blir det en del pass på 3:or och 2:or, men det är fortfarande mest 4:or. Och ofta Swenor-4:or som är trögre än Elpex-4:or.

  2. Mats skriver:

    Jag har noterat grusförfarandet strax efter nitta på banvallen mot Ulrichehamn. Lokalt en hel drös med småsten just den sträckningen det är grus jämte banvallen.

  3. Lars skriver:

    Lerum gjorde likadant på Västgötabanan Gråbo-Sjövik och det för hästar. Inte optimalt men bättre samsas än ingenting.

  4. Erik Wickström skriver:

    Förmodligen är det för hästar. Men kanske det på något sätt ändå går att lösa med ett annat underlag, ett avstånd till asfalten eller liknande?

  5. Jon Wahlström skriver:

    Grusen är för hästar. Tyvärr ligger grusbädden i samma nivå som asfalten så det kommer in en hel del grus på cykelbanan. Pratat med kommunen om det, de säger att det blivit för dyrt om man skulle sänka ner grusbädden en bit under cykelbanan t.ex. Annars är det en riktigt fin sträckning för rullskidor och inlines, vi körde en liten träningstävling där innan den öppnades för cykeltrafik. Kanske kan bli ett återkommande evenemang 🙂

Kommentarsfältet är stängt.