Pilatesträning

Jag har en till viss del sargad kropp som jag försöker rätta till. Och det går framåt!

Två gånger i veckan sedan i slutet av mars går jag till Borås Pilatescenter där Katja Larsson tränar mig i en timme åt gången. Det är en höjdare, dels för att vara skadefri och kunna prestera bättre mellan Sälen och Mora, dels för slippa bli invalid som pensionär.

Mina problem (förutom den regelrätta skadan i sätesmuskeln) är att jag har:

  • Framåtroterande axlar. För att få ordning på det tränar jag bland annat isolerande övningar för nedre trapezius, serratus anterior och rotatorkuffen.
  • Framåtroterat bäcken. Här gäller det att tänka på hållningen i övningarna, med att få mindre svank och sjunka in med revbenen och koppla på de inre magmusklerna i alla moment.
  • Dålig rörlighet i ryggen. Bland annat träning i att ”rulla” ned kota för kota.

Alla övningar är mycket långsamt utförda och inte nödvändigtvis jobbiga på sätt man ofta tänker sig styrketräning. Här handlar det om djupa muskler. Katja står som en slavdrivare och ser till att jag har rätt hållning och andas rätt. Vilket är fantastiskt bra. Och ja, pilates är väldigt mycket mer än träning på en gymboll.

Katja Larsson

Katja Larsson

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Styrka, Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Pilatesträning

  1. Bumbi skriver:

    Många ”framåtroterade” skador… Är det för du sträcker dig efter mållinjen hela tiden?
    //Skejtboardnerden

Kommentarsfältet är stängt.