Stoppstakning – styrkeövning på skidor

Jag gillar teknik- och styrkeövningar på skidor. Två av mina favoriter är:

  1. Stoppstakning (jag döpte den till det idag). Du tar ett så långt staktag du kan i en svagt lutande uppförsbacke och påbörjar inte nästa staktag förrän du glidit färdigt. Fram med höften och häng ordentligt i stavarna. Tar fint i magen. Övningen visar också hur mycket kraft man får av att minimera vinkeln mellan underarm och stav.
  2. Utfallssteg. ”Vanliga” utfallssteg på skidor i nedförsbackar. Bra för att träna balans och benstyrka.

Dessa övningar passar fint att göra ihop på pass, t ex tio uppförsbackar med stoppstak och tio nedförsbackar med utfallssteg. Filmen nedan visar båda övningarna.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.