Träningsdagbok vecka 24 – 10.00 h i Borås

Bildkvaliteten är inte den bästa, men det var smaken. Att bli hembjuden till våra fantastiska vänner Martin och Josefin på smaskensmat och Amaronevin var exakt vad familjen Wickström behövde i fredags. Astrid har förresten klippt sitt korta tungband, så nu kan hon räcka ut tungan lika bra som rockarna i bandet KISS.

Bildkvaliteten är inte den bästa, men det var smaken. Att bli hembjuden till våra fantastiska vänner Martin och Josefin på smaskens-3-rätters och några glas Amaronevin var exakt vad familjen Wickström behövde i fredags. Astrid har förresten klippt sitt korta tungband, så nu kan hon räcka ut tungan lika bra som rockarna i bandet KISS.

Måndag 11 juni: ”Vila”
Tisdag 12 juni
:
– Tempocykling Gamla Västbygg-innan järnvägen innan Fritsla tur och retur på riksväg 41 (långt ifrån platt). Låg själv och tryckte i vinden hela vägen, kändes jättebra. 42,1 km/h i snitt i 55.26 minuter (38.87 km). Totalt 1:25 h
Onsdag 13 juni:
Vila. Vasalöparenmöte i Stockholm
Torsdag 14 juni
:
– 2:51 h lugn landsväg med Robert Malmgren. Kändes bra.
Fredag 15 juni
:
– Skejtintervaller. 6 st m 2.05 min vila på Olle Hestrabana. 3.11-3.07-3.02-3.03-3.01-2.54 min, snitt 3.03 min. Kändes bra, bra tider. Ca 15, klart, ganska torrt. Totalt 1:03 h
– 1:26 h stakning halvhårt (A2) på 4:or (Martin Josefsson på 3:or). Brutalt megajobbigt för överkroppen, det märks att jag har fuskat med stakträningen på 4:or i år.
Lördag 16 juni
: ”Vila”
Söndag 17 juni
:
– 2 h stakning halvhårt (A2) på 4:or med Olle Häggdahl (avställd) och John Börjesson (2:or), bl a Bredared, Sandhult med skarv. Kändes bättre än i fredags.
– 1:15 h MTB inkl 2 st 10 min-int, mest uppför. Lite segt i benen. Meridan funkar kanonbra, känns tryggt inför CykelVasan där jag hoppas på stordåd.

Totalt 10.00 h inkl 1:33 h A3 (hårt) och 3:26 h A2 (halvhårt). Ingen styrka.

Kommentarer: GRYMT bra på tempoträning på tisdagen. Kul också med långloppssimulerande pass (halvhårt stakning på 4:or) fredag och söndag. I övrigt en enormt tuff vecka utanför träningen. Tre vilodagar, varav två ofrivilliga. Men nästa vecka verkar det mesta bli bättre och jag ska då försöka träna mer och göra de sista cykelpassen inför tempo-SM.

Träningsintensiteter (jag kör sällan med pulsklocka, men vet ofta ungefär vad jag har i puls, eller så är det skattad ansträngningsnivå):
A1: 60-75 % av maxpuls (distansträning, fikatempo)
A2: 75-85 % av maxpuls (halvhårt, på eller strax under långloppsfart)
A3: 85-90 % av maxpuls (tröskelintervaller, t ex 3 st 10 min-int)
A3+: 90- %- av maxpuls (svettigt, t ex 5 st 3 min-int eller tävling upp till en halvtimme)

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Cykel, Rullskidor och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.