Racefoxvärden på lugna pass – kvot båltryck/attack

Racefoxvärden. 1,75 i kvot mellan båltryck och attack.

Så här såg mitt senaste lugna rullskidpass med Racefox ut. 1,75 i kvot mellan båltryck och attack.

Jag får många frågor per mejl angående värden på Racefox. De flesta handlar om motionärer som har en låg kvot mellan båltryck och attack och undrar hur de ska förbättra det förhållandet.

När jag kör långlopp har ungefär 2.0 i kvot mellan båltryck och attack, vilket brukar vara en bra indikation. Lägre värden kan tyda på att man inte får fram överkroppen tillräckligt i stakning och istället blir lite sittande.

Men det är inte bara en teknikfråga, det handlar också om hur vältränad du är och hur mycket du kan ta i. Jag står i elitledet och kan förmodligen hålla högre tryck än exempelvis en led 5-åkare.

När jag kör lugnt på rullskidor ligger jag ofta på en kvot på ca 1,65-1,75, men jag tycker fortfarande att jag kör med helt ok teknik.

Ibland är ett lågt kvotvärde en indikation på en sittande åkstil, men det handlar som sagt också en hel del om hur vältränad du är och hur mycket du tar i.

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Träning och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Racefoxvärden på lugna pass – kvot båltryck/attack

  1. Jørgen skriver:

    Hei! Coach-tjenesten i Racefox melder at jeg sitter for mye når jeg har tilsvarende verdier. Hva sier den til deg? Vurderer den bare forholdstall, eller tar den hensyn til hele bevegelsen den samler inn?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.