Staffan Larsson-dag

Martin Josefsson, här med moppemusch

Martin Josefsson, här med moppemusch

Våren är cyklingen och skejtrullskidornas tid. Skallen och överkroppen behöver få en paus innan långloppsträningen åter blir i fokus till hösten. SkiErgen och stakningen på rullskidor får ta ett brejk. Relativt sätt om man jämför med hösten.

Men för att inte min överkropp helt ska gå i ide körde jag igår en Staffan Larsson-dag, som jag själv kallar det. Jag har kört det förr och kriterierna är följande:

  • 1 st intervallpass stakning med minst 30 min effektiv intervalltid
  • 1 st stakpass distans på minst 2 timmar
  • 1 st intervallpass på stakmaskin med minst 15 min effektiv intervalltid
  • 1 st styrkepass för överkroppen på minst 20 min

Så här såg min (för mig) riktigt hårda träningsdag ut igår.

– 45 min SkiErg inkl 15 st 70s/20s-intervaller på motstånd 6 (nedvarv på motstånd 1). Höll 1.50 min/500 m på alla intervallerna med flygande start, inga höjdartider direkt.
– (Direkt efter) Flacka stakintervaller på 2:or med Olle Häggdahl (10.02-9.40-9.54), 2 min vila. Växeldrog första 1/3 på de två första int. Tappade ca 10 s på sista pga trädfällning på vägen. Olle ca 2, 6  resp 9 s efter. Kände mig bättre, kunde få upp flåset bra. Totalt 1:34 h.

– 10 min Vasa Swim Trainer, köpt av Colting, debut för mig, som Bråsterk + 10 min allmänstyrka. Kul att inviga nya träningsrummet hemma i huset.
– (Direkt efter) 2 timmar stakning på 3:or med Martin Josefsson. Riktigt trött i armarna sista halvtimmen.

Totalt: 4:19 h överkroppsträning, varav 37 min A3 + 20 min styrka

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Detta inlägg publicerades i Rullskidor, Styrka, Träning och märktes , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Staffan Larsson-dag

  1. Oskar skriver:

    Tips på bra vårstyrka….klättring och kajak. Kan även kombineras med picknick och medtaget vin för den som vill romantisera lite eller bara bli full.

Kommentarer är stängda.