Träningsdagbok vecka 33, 2012 – 13:35 h i Torsby och i VasaloppsArenan

Den nye svenske långloppsstjärnan Jimmie Johnsson fick vara med och vinna VasaStafetten, i laget Idrottsarrangören Mats Andreasson AB

Den nye svenske långloppsstjärnan Jimmie Johnsson fick vara med att vinna VasaStafetten, i laget ”Idrottsarrangören Mats Andreasson AB”. Jag hittade honom i Läde och lyckades efter 22 bilder fånga ett leende på denna imponerande idrottsman.

Måndag 13 aug:
– 25 min lugn löpning + 45 min styrka, varav 30 min på Torsbytunneln utomhusgym (kul!) och 15 min hållningsstyrka på gräset. Med de norska elitåkarna Rune Malo Ødegård och Kristian Sørlund.
– (Direkt efter) 33 min klassiskt med stavar, typ diagonal hela tiden pga armbågen + 27 min skejt utan stavar. Hade åkt 2 timmar om jag hade varit skadefri.
– 2:05 h mycket lugn MTB, mest grusväg. Bosebergsrundan plus 5 min skarv.
Tisdag 14 aug:
– 2 st 25 min-intervaller F utan stavar, 5 min vila (värmde upp 23 min med stavar). Kändes helt OK. Kunde åka ifrån Rune Malo Ødegård och Kristian Sørlund, som båda åkte K med stavar. Totalt 1:30 h + 25 min mycket lugn löpning.
– 2 h lugn MTB på grus/asfalt, aningen mer grus. Trevliga vägar runt Torsby, bl a Bada, Rinn och Utterbyn. Lyssnade på några sommarprogram. Bättre känsla i benen än på några veckor.
Onsdag 15 aug:
– 40 min styrka på Valbergsängens gym, varav 20 min utan vikter
– 35 min K med stavar + 61 min F utan stavar i mycket lugnt tempo.
– 2 st 10 min-int löpning terräng + 2 st 1 min-int på platten. 5 min, resp 1 min vila. Kändes inte så bra. Totalt 54 min.
Torsdag 16 aug:
– 1:43 h lugn MTB på grus/asfalt, aningen mer grus. Trevliga vägar runt Torsby, bl a Utterbysäter, Åstrby och Fensbol, lyssna på några sommarprogram. OK ben.
– 39 min K med stavar + 28 min F utan stavar i mycket lugnt tempo
Fredag 17 aug: ”Vila”
Lördag 18
aug:
– VasaStafetten. 6:a av 127 lag i herrklassen med Idre Fjäll. Jag sprang sträcka 4, som är 12,1 km från Risberg till Evertsberg på stigar, spångar, Vasaloppsspår och stenigt CykelVasaspår. Katastrofdåligt, 7:a på sträckan med tiden 47.50 min, 5.24 min efter bästa sträcktid. Krampkänning efter 3 km, resten en pinsam pina. 2 min uppvärmning, ingen nedjogg. Sprang upp laget från 6:a till 5:a. Löpte i min favvoterrängtävlingssko Inov-8 X-talon 212, funkade kanon.
Söndag 19 aug: ”Vila”

Totalt 13:35 h inkl 50 min tävling (1 st) och 1:12 h A3 (2 st) + 2 pass styrka.

Kommentarer: Visst, 13 timmar och snöträning låter bra. Men det var korta, lugna pass, istället för långa och hårda. Och mycket cykel istället för stakträning. Och utan inspiration. Jobbmässigt var det en galen vecka med ca 10 timmar per dag i sju dagar + mycket tid i bil. Inte konstigt att VasaStafetten sket sig. Nu ska jag inte vara mer bitter utan ser fram emot en fin höst med bra träning, och jag ska lära mig att säga nej!

Träningsintensiteter (jag kör sällan med pulsklocka, men vet ofta ungefär vad jag har i puls, eller så är det skattad ansträngningsnivå):
A1: 60-75 % av maxpuls (distansträning, fikatempo)
A2: 75-85 % av maxpuls (halvhårt, på eller strax under långloppsfart)
A3: 85-90 % av maxpuls (tröskelintervaller, t ex 3 st 10 min-int)
A3+: 90- %- av maxpuls (svettigt, t ex 5 st 3 min-int eller tävling upp till en halvtimme)

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Löpning, Rehab, Styrka och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.