Jag fick krampkänning redan efter 3 km och sista 9 km var en pinsam pina. Men jag sprang i a f upp vårt lag en placering och nu ligger vi typ 5:a. Nu dusch på Evertsbergs skola och sedan köra ikapp och fota täten.
VasaStafetten snart

Jesper Arnesson startar i vårt lag Idre Fjäll. Här syns han från vintertriathlontävlingar i Östersund i mars 2011.
Jag sov tillsammans med Karl-Johan Westbergs familj i en stuga i Sälen i natt. Snart bär det av i bil till Risberg, för att ta sig till Evertsberg till fots.
Stockholm för en dag
Luca Mara fotade i Hagaparken efter att jag intervjuat objektet. Gick fint! Nu tåg Stockholm-Falun, sedan vidare till Sälen med bil. Stressad och helt slut på alla fronter? Jajemän.
Mot Stockholm
Till klockan 05.30 fick jag sova på Adam Steens soffa idag. Sedan var det dags att stiga upp för att hinna till Stockholmståget kl 06.11, där jag nu sitter och äter SJ-frukost.
Det var jättekul att träffa Adam och Jessica igår. De bjöd på god förtäring och återigen fick jag dricka ett fylligt Riojavin, kanske Spanien inte är så pjåkigt i alla fall. Jag fick också några välbehövliga timmars paus i skrivandet, istället satt vi och diskuterade sociala medier och skidåkare samtidigt så vi båda uppdaterade våra bloggar. Nördigt och mysigt! Tack Adam och Jessica!
Ingarvet bilder

Robert Österling tyckte det var roligt att träffa Mora-Nisse. Jag tror inte Robban förstod hur starstruck Mora-Nisse kände sig.
Jag besökte Ingarvet GP idag, Faluns svar på ProTour Borås. Toppentrevligt arrangemang!
Många duktiga cyklister på plats, perfekt läge att samla bilder på MTB-finåkare som framgent kan bli intervjuobjekt för Vasalöperskan.
- David Mayer
- Erik Wallén
- Hendrik Sjölund
- Henrik Öijer fuskar
- Robert Söderling
- Jonatan Stark tar ofta bilder
- Vilar lite och kör nästa spurt
- Mora-Nisse trivdes på mållinjen
- Vad fan gör han med händerna?
- Magnus Darvell jobbar MTB
- Mickes vackra röv
- Micke P
- Robert Österling kändes lite smådryg första gången jag träffade honom på Mallis 2011. Men ju mer jag pratar med honom, desto mer inser jag att jag har fel.
- Start- och målområdet
- Adam Steen. Se så fin han är.
- Robert Österling tyckte det var roligt att träffa Mora-Nisse. Jag tror inte Robban förstod hur starstruck Mora-Nisse kände sig.
- Tävlingsledare Adam Steen samlar in poäng efteråt
- Magnus Darvell
- Jenny Rissveds
- Henrik Öijer
- Fredrik Ericsson har vunnit SM i tempo och skriver fruktansvärt bra i Kadens. Han hade orakade ben och elektroniskt växelsystem.
Hejdå Torsby – mot Adam Steen
Nu lämnar jag älskade Torsby och Valbergsängen efter fem dagar. Trots dålig träning och en djävulsk massa stress och jobb och så trivs Mora-Nisse och jag alltid bra här. Märkligt.
Jag ska snart sätta mig i den franska finessen och köra till Falun och sova hos Adam Steen, som även han är bloggmissbrukare. I morgon tar jag sedan tåget till Stockholm över dagen för att intervjua en person för Vasalöparen, det kommer att bli cover storyn. Det är alltid kul! Och Luca Mara ska som vanligt fota. Sävliga, underbara Luca. Vem personen vi ska göra reportaget på säger jag inte, men jag kan avslöja att det är en hen.
På fredagskvällen kör jag sedan till Sälen och springer VasaStafetten på lördag. Sent på lördag kväll kommer jag hem till mina två älskade flickor som jag då inte kommer att ha sett på åtta dagar (om man räknar bort alla bilder på MMS). Det kommer att bli powerpussande och gullande och en natts sömn innan jag på söndag åker till Landskrona för en instruktörsdag.
På söndag kväll kommer jag hem på riktigt och jag längtar så inihelvete. Dock blir nästa vecka också tuff…Men någon gång vänder det!
VasaStafetten sträcka 4

Jag avskyr uttrycket ”Man kan inte leva på gamla meriter”. Själv älskar jag att leva på gamla meriter, det gör mig glad. Här efter 12:e-platsen i Lidingöloppet 2006. Löpformen är väl inte exakt lika bra just nu.
Skidåkaren Karl-Johan Westberg frågade mig för några veckor sedan om jag ville vara med i Idre Fjälls lag på VasaStafetten. Jodå, visst vill man pröva Vasaloppets alla event! Det är en god idé med tanke på Vasalöparenjobbet.
På grund av olika skador har jag snittat mindre än en mil löpning i veckan de två senaste åren, men de sista veckorna har sätesmuskeln känts OK, så jag får göra ett försök, det är ju trots allt terräng och inte asfalt. Löpformen lämnar nog en del övrigt att önska, men 5 km kanske jag orkar. Längre än så har jag inte sprungit i högt tempo på väldigt länge. Sträckan jag ska springa är dock 12,4 km (Risberg-Evertsberg), så det blir spännande att uppleva hur benen kommer att hantera detta. Kanske banan går via Stumholmen.
Hur som helst ska det bli jättekul att springa VasaStafetten, det har jag velat göra länge! Efter det har jag genomfört Vasaloppet, KortVasan, HalvVasan, SkejtVasan och CykelVasan. TjejVasan till vintern?
Här är delsträckorna och växlingsplatserna 2012:
1. Starten – Smågan 9,2 km
2. Smågan – Mångsbodarna 14,4 km
3. Mångsbodarna – Risberg 11,0 km
4. Risberg – Evertsberg 12,4 km
5. Evertsberg – Oxberg 15,1 km
6. Oxberg – Gopshus 4,6 km
7. Gopshus – Hökberg 4,7 km
8. Hökberg – Läde 4,7 km
9. Läde – Eldris 5,5 km
10. Eldris – Vasaloppsmålet i Mora 9,3 km
Alla dessa mejl
Det är så skönt att komma tillbaks till en inkorg med 17 mejl efter att ha varit ute och tränat i två timmar här i Torsby.
Men tre av mejlen var faktiskt privata och rörde bloggen och mitt eget skidåkande (resten jobbrelaterade som alla behövde besvaras). Det är ju inte direkt att man vilar något på det här ”lägret” förutom de sju timmar man sover. 10-12 timmar framför datorn (inklusive ca 30 minuters bloggande) och 3-4 timmars träning. Tur att iFånen finns så man även kan svara på mejl när man äter lunch…
Kämpa Erik, om två veckor går Vasalöparen i tryck och då blir livet lättare.






























































