Träningsdagbok vecka 28, 2012 – 14:10 h i Borås och Torsby

Funk från Lager 157 gör färgglada mössor och färg blir man glad av.

Funk från Lager 157 gör färgglada mössor och färg blir man glad av.

Måndag 9 juli:
– 20 min lugn jogg utanför Mullhyttan i testexemplar av FiveFingers Spyridon
Tisdag 10 juli
:
– 32 min rullskidor på klassiska tvåor (test av Alpina sommarsko) mycket lugnt
– 10 min styrka + 10 min Vasa Trainer hemma. 10 st 40/20-int på högsta nivån. Jobbigt som attans, fick ta 2 min vila efter 5 set. GRYM träningsvärk i 5 dagar efteråt.
Onsdag 11 juli:
– 51 min mycket lugnt rullskidor bl a Backabo på klassiska tvåor (test av AE Classic)
– 1:32 h MTB med Martin Josefsson, bl a Martin Ewaldssons helvetesbana i lugn takt på 45 min
Torsdag 12 juli:
– 5000 m SkiErg max. 18.43 på motstånd 6, 42 s från pers. Kass tid. Tappade 1.50 min/500 m-snittet efter bara 1500 m. Jobbigt från första staktag. Totalt 25 min.
– (Direkt efter) 3:13 h landsvägscykel med Jonas Colting. Ca 31.5 km/h i snitt. Jonas het på sin Argon 18 tempocykel, jag trött. Helt slut resten av dagen, något är galet.
Fredag 13
juli:
– 6 st skejtintervaller på Marwe 8:or (tröghjul) på Olles Hestrabana med 2.20 min vila. 3.34-3.32-3.28-3.29-3.27-3.19 min, snitt bara 3.28 min (rekordsnitt 3.03 min i fint väder). Blött och långsam asfalt, knappt 15 grader. Men oj vad seg jag var och dåligt det kändes. Känner pyttelite i ena armbågen. Totalt 1 h.
Lördag 14
juli:
– 2 h lugn stakning på 3:or med Rickard Bergengren i Torsby, delvis på rullskidsbanan. Han kom lite efter i uppförsbackarna. Kändes OK. Pyttesmå känningen i armbågen.
– 47 min klassiskt i Torsby skidtunnel. På Skintec, ca 4,5 min/varv. Vanliga stavarna (ej Kraftstaven) kändes korta.
Söndag 15 juli
:
– 1 h lugn skejting i skidtunneln inkl 20 min utan stavar. Känner lite i armbågen. En bit under 4 min/varv, snön är snabbare i år än tidigare.
– (Direkt efter) 1 h lugn stakning (lite halvhårt då Pontus Rygh var uppe och sprätte). Lugna varven strax över 4 min.
– 45 min lugnt K i tunneln. Känner lite i armbågen. Test av RZ Mask Splat för Vasalöparen.
– (Direkt efter) 45 min lugn löpning, bl a en pissblöt ”hårda 7,5:an” i ösregn och åska, mys.

Totalt 14:10 h inkl 40 min A3 + 1 pass styrka.

Kommentarer: Kass form. ”Äntligen”. Jag har varit i mycket god form länge och i stort sätt alla träningspass har känts bra. Nu har verkligheten hunnit ikapp och med allt runt omkring blev det nog för mycket. Kände mig mycket seg och rent av dålig många pass i veckan, det tar även som vanligt lång tid att komma igång efter sjukdom. I tillägg till det kändes vänster armbåge av lite grann den här veckan. Framöver blir det fokus på att göra rätt grejer och förhoppningsvis ska jag kunna prioritera att börja köra styrkeövningarna för armbågen igen.

Träningsintensiteter (jag kör sällan med pulsklocka, men vet ofta ungefär vad jag har i puls, eller så är det skattad ansträngningsnivå):
A1: 60-75 % av maxpuls (distansträning, fikatempo)
A2: 75-85 % av maxpuls (halvhårt, på eller strax under långloppsfart)
A3: 85-90 % av maxpuls (tröskelintervaller, t ex 3 st 10 min-int)
A3+: 90- %- av maxpuls (svettigt, t ex 5 st 3 min-int eller tävling upp till en halvtimme)

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Cykel, Löpning, Rullskidor, Skidor, Styrka, Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Träningsdagbok vecka 28, 2012 – 14:10 h i Borås och Torsby

  1. Mattias skriver:

    Fan, du slog mig med 10min!;-) Gott o höra att du är i ”dålig”form:-) 😉

  2. Stefan skriver:

    Skulle vara intressant att höra vad det är för upplägg på styrkeövningar du kör för armbågen, kämpar nämligen själv med detta problem.

    • Erik Wickström skriver:

      Anledningarna till armbågsproblem kan vara olika. I mitt fall handlar det om klen rygg och klena axlar, vilket leder till snebelastning. Så i mitt fall handlar det om ordinära övningar som stärker axlar och rygg. Sjukgymnasten på Fungera som jag fick hjälp var mycket bra. Hittar man rätt sjukgymnast kan det göra under, mycket bättre än stretching, massage och piller.

Kommentarsfältet är stängt.