Träningsdagbok vecka 32, 2012 – 13:37 h i Borås och Dalarna

Glad över att ha cyklat loppet baklänges på asfalt dagen efter CykelVasan

Glad över att ha cyklat loppet baklänges på asfalt dagen efter CykelVasan

Måndag 6 aug:
– 55 min gym på Onyx med Olle Häggdahl, 20 min utan vikter + 35 min med vikter
Tisdag 7 aug:
– 20 min Train Station (gummiband). Försökte med SkiErg, men avbröt efter 5 min pga armbågsont.
– (Direkt efter) 1:30 h skejt utan stavar med Marwe 8:or (tröghjul) med Olle. Bla Bredaredsvägen
– Testlopp 5 km löpning. 2 varv på Sjömarkens elljusspår. 18.43 min (9.19-9.24 min). 20 s från pers, som sattes en vecka innan jag sprang riktigt bra på Lidingöloppet en gång i historien. Oväntat bra och kändes hyfsat i sätesmuskeln. Spöregn hela dagen innan, så jäkligt blött, dock upphåll vid testet. Inov8 X-talon 212. Totalt 41 min.
(Direkt efter) 44 min lugn cyclocross på grusväg, hälsade på Per i Bosnäs.
Onsdag 8 aug:
– Cyclocrossen ut till stugan, där testlopp runt Loftsdal. Körde bara 2 av 4 varv eftersom det inte kändes bra i benen. 16.19 min (8.17-8.02 min). Tog dock även stigen (där jag kliver av cykeln några minuter) dåligt båda varven. Blött, uppehåll, ca 15 grader. Totalt 2:10 h.
– 20 min rullskidor K på 4:or hem från mamma. Kändes sådär i höger armbåge.
Torsdag 9 aug:
– 5 st 1000 m-intervaller på SkiErg. 3.38 min i snitt = inte bra. Totalt 30 min.
– 25 min MTB, test av nya sadelstolpen
Fredag 10
aug:
– 20 min mycket lugn löpning på Vasaloppsspåret
– 35 min mycket lugn MTB på CykelVasaspåret inkl 2 st 2 min-intervaller där Martin Josefsson körde ifrån mig
Lördag 11
aug:
– CykelVasan. 112:a på 2:58:59, 11.31 min efter segraren. Segt från start till mål, lite bättre efter Evertsberg. Kul i alla fall med sub 3. Totalt 3:10 h.
Söndag 12 aug:
– 3:07 h mycket lugn MTB på asfalt 84.0 km. Målportalen i Mora till starten i Sälen närmaste vägen. Kändes segt i benen, men mysigt. Lyssnade på 3 st Sommar i P1.

Totalt 13:37 h inkl 2:59 tävling (1 st) 57 min A3 (3 st) + 2 pass styrka.

Kommentarer: Fortfarande lite deppigt med dålig armbåge och seghetskänsla i benen. Den känslan har jag haft tidigare på cykel och tar ibland ett par månader att bli av med. Kul dock med ganska bra löptid på testet i tisdags. CykelVasan var ingen höjdare prestationsmässigt, men det blev en jättetrevlig resa till Mora med Martin och Rickard. Nästa vecka blir det Torsby måndag till torsdag, men tyvärr inte så mycket riktig skidåkning. VasaStafetten på lördag, så det får väl bli löpintervaller någon gång i veckan.

Träningsintensiteter (jag kör sällan med pulsklocka, men vet ofta ungefär vad jag har i puls, eller så är det skattad ansträngningsnivå):
A1: 60-75 % av maxpuls (distansträning, fikatempo)
A2: 75-85 % av maxpuls (halvhårt, på eller strax under långloppsfart)
A3: 85-90 % av maxpuls (tröskelintervaller, t ex 3 st 10 min-int)
A3+: 90- %- av maxpuls (svettigt, t ex 5 st 3 min-int eller tävling upp till en halvtimme)

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Cykel, Löpning, Rullskidor, Styrka och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Träningsdagbok vecka 32, 2012 – 13:37 h i Borås och Dalarna

  1. Åsa skriver:

    Härligt schema och snygg hjälm! Vad är det för märke?

Kommentarsfältet är stängt.