Träningsdagbok vecka 16 – 14:29 h i Borås och Skåne

Måndag 16 april:
– 24 min löpning A2. Sträcka 6.24 km flackt, mest asfalt Gässlösa/Göta. Tid 23.54 min. Snitt 3.49 min/km. Medelpuls: 144 (låga A2). Maxpuls: 157 (höga A2). Kändes bra.
Tisdag 17 april:
– 20 min styrka utan vikter + 35 min maxstyrka med Olle på Onyx Knalleporten (inte vanliga schemat). Ganska stark.
– 2:05 h skejt på Marwe 8:or (som 4:or=extra trögt), med 51 min A2 på Kransmossen i mitten (”småstora” varven på 13.03-12.48-12.53-12.46 min). Kändes riktigt bra, lokal formtopp? Ställde återigen av Olle med grodskejt i brantbacken.
Onsdag 18 april:
– 1 h SkiErg inkl 15 st 70s/20s-intervaller (räknar 23 min A3) i 1.50 min/500 m-fart, förutom sista som gick i 1.44-fart. Startar 3-6 s innan, så det blir alltså lite kortare vila och flygande start.
Torsdag 19 april:
– 50 min tempocykel (säsongspremiär) med 2 st 15 min-intervaller, 2 min vila, på gamla Varbergsvägen. Kul! Maxade inte helt.
– 40 min löpning med Martin Josefsson inkl en 1000 m-int i Ryahallen på 3.07 min. Inte fullständigt max, men hade aldrig orkat 5 st i den farten. Mellantider 35,37,39,41,35. Martin släppte på sista varvet och fick 3.11 min. 5 min löpskolning.
Fredag 20 april
:
– 20 min styrka utan vikter + 30 min maxstyrka på Onyx Centrum. Rekord på 2 av 6 övningar (bänkpress och benpress).
– 1:30 h rullskidor F lugnt med Marwe 8:or på Kransmossen i regn och 2 plusgrader. 20 min var utan stavar. Daniel Abrahamsson åkte K med 2:or och John Börjesson cyklade på en skitful MTB.
Lördag 21 april:
– 4 h landsvägscykel. Jättefin tur, bland annat Vejbystrand, Ängelholm, Höja, Ausås, Åstorp, Stenestad, Ljungbyhed (fika), Kvidinge. Jochen blev trött, därav långsamt snitt och låg puls. Längd 111,6 km, snitt 27,8 km/h, snittpuls 111, maxpuls 149.
– 1 h lugn stakning på 3:or med Jochen i Vejbystrand
Söndag 22 april
:
– Rullskidsint K med 3:or på Hallandsåsen, Rövarvägen (start gamla E6:an, förbi Liagärde och ”mål” korsningen vid Simontorp). 9.39-9.43-9.44-9.31 min, vilan i mors bil ned 6.36-6.29-7.21 min (räknar halva bilvilotiden som träningstid). Kändes riktigt bra och var grymt tufft, blev ordentligt fikasugen sista två intervallerna. Jochen 0 s, 47 s, resp 2:07 min efter (han åkte ej sista). Mulet, 8 grader, delvis fuktig vägbana. Totalt 2:24 h.
– 36 min lugn löpning på elljusspåret vid Ängelholms reningsverk.
– (Direkt efter) 58 min gympa medel på Friskis i Ängelholm med Henrik Fältström som ledare

Totalt: 14:29 h, varav 1:35 h A3 (hårt) och 1:15 h A2 (halvhårt) + 3 styrkepass

Kommentarer: Återigen en mycket bra träningsvecka med en fin blandning av mängd, intensitet och styrka, i många olika träningsformer. Formen känns god och styrkan är bra. Kul att kunna springa 1-2 ggr i veckan snart en månad nu. Nästa vecka gäller det att träna hårt fram till torsdag i Skåne och sedan ladda för Landsjön Runt i skejt 29 april. Därefter Sjömarksloppet löpning 6 maj om benen håller.

Träningsintensiteter (jag kör sällan med pulsklocka, men vet ofta ungefär vad jag har i puls, eller så är det skattad ansträngningsnivå):
A1: 60-75 % av maxpuls (distansträning, fikatempo)
A2: 75-85 % av maxpuls (halvhårt, på eller strax under långloppsfart)
A3: 85-90 % av maxpuls (tröskelintervaller, t ex 3 st 10 min-int)
A3+: 90- %- av maxpuls (svettigt, t ex 5 st 3 min-int eller tävling upp till en halvtimme)

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Löpning, Rullskidor, Styrka, Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.