Träningsdagbok vecka 27 – 10:55 h i Borås

Foto: ProTour.se

Foto: ProTour.se

Måndag 2 juli:
– 1:51 h rullskidor lugnt på klassiska 3:or. Med Oscar Sjölin på Kransmossen. Fruktansvärt sliten från gårdagens Ränneslättstur.
– 1: 11 h rullskidor lugnt på skejt-3:0r. Med Per Löwendahl, bl a Sjömarken och Sandared. Benen vill ta semester.
Tisdag 3 juli
:
– 1:38 h stakning på 4:or inkl 3 st A2-int (halvhårt) uppför Buabacken i Sjömarken (från pizzerian till där asfalten slutar precis ovanför Bua Ägg). 13.40-13.43-13.48 min, 9,5 min vila. Ca 18 grader, torrt och soligt. Jättefin backe, varför har jag inte kört där tidigare?
– 20 min lugn löpning mest skog med Vibram FiveFingers Spyridon
– Träningstävling 20 km F i Liaredstrakten utanför Ulricehamn. 3:a, ca 1 min efter Samuel Norlén. Riktigt ordentligt sliten i benen från MTB-tävlingen två dagen innan, men trots allt bra resultat. Kul att slå snygge-Marcus, som blev 5:a rullskidsvärldscupen några dagar senare (Samuel blev 7:a i den tävlingen). Totalt 1:30 h.
Onsdag 4 juli:
– 2:44 h cyclocross på grusvägar bl a Pickesjön, Viared, Olfsfors. Körde med iPhonen på styrstammen och lyssnade på podversionerna av sommar. Höll bra fart trots mestadels grus och kupering, 27.5 km/h. Strålande solsken, så nära gud en ateist kan komma. Invigde även träningsappen Strava, kul grej.
– 1:51 h på klassiska 2:or på Viared i samband med ProTour RRC. Kul! Testade ett par nya rullskidor för Vasalöparen som i åkkänsla påminde om Swenor Fibreglass (AE Classic). Helt slut i slutet trots lugn körning. Jag kanske borde ta med dricka ibland, särskilt när det är 25 grader varmt.
Torsdag 5 juli:
– Sjuk. Ont i halsen, känner mig frisk i övrigt.
Fredag 6
juli:
– Sjuk. Ont i halsen, känner mig frisk i övrigt.
Lördag 7
juli:
– Sjuk. Ont i halsen, känner mig frisk i övrigt.
Söndag 8 juli
:
– Sjuk. Ont i halsen, känner mig lite allmänt dålig.

Totalt 10:55 h inkl 40 min tävling (1 st) och 41 min A2. Ingen styrka.

Kommentarer: Jättetrist att bli sjuk såklart. Men inte så konstigt med tanke ta alla miljoner grejer som har varit på huset. Detta i kombination med barn, fru, heltidsjobb och hård träning blev helt enkelt för mycket. För mycket psykisk stress och ingen vila någonstans, i kombination med för lite sömn. Men nu äntligen tar vi en liten huspaus, så nästa vecka blir lugnare. Annars kändes det bra i början av veckan, förutom att det var lite mjölksyra kvar i benen i tisdags. Onsdagscyklingen kändes kanonbra.

Träningsintensiteter (jag kör sällan med pulsklocka, men vet ofta ungefär vad jag har i puls, eller så är det skattad ansträngningsnivå):
A1: 60-75 % av maxpuls (distansträning, fikatempo)
A2: 75-85 % av maxpuls (halvhårt, på eller strax under långloppsfart)
A3: 85-90 % av maxpuls (tröskelintervaller, t ex 3 st 10 min-int)
A3+: 90- %- av maxpuls (svettigt, t ex 5 st 3 min-int eller tävling upp till en halvtimme)

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Cykel, Löpning, Prylar, Rullskidor, Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.