Träningsdagbok vecka 15 – 14:49 h i Borås

Pierre Björkli, här i Torsbytunneln på mitt Vasaloppsläger

Pierre Björkli, här i Torsbytunneln på mitt Vasaloppsläger

Måndag 9 april:
– Klassiska rullskidsintervaller i Ropperedsbacken på 3:or. 6 st. Ca 4,5 min upp, ca 3,5 min vila. Valde att inte ta exakt tid på intervallerna. Pierre Björkli åkte också. Totalt 1:20 h
Tisdag 10 april: Vila
Onsdag 11 april:
– 2 h rullskidor skejt med 3:or på Kransmossen med Olle. En 10 min A2-intervall.
– 20 min styrka med Kettlebell och TRX efter pilatesträningen
– Skidgång i Halensbacken, blandad gång/älfhufs. 6 st med 3 min vila (3.29-3.29-3.28-3.33-3.35-3.24). Snitt 3.30 min (i höstas snitt 3.30, 3.21 och 2.24 min, så helt klart över förväntan idag). Daniel A snitt 3.47 och Olle ca 4 min. Fuktigt, mulet. Totalt 55 min.
Torsdag 12 april:
– 55 min styrka på Onyx med Olle. 20 min utan vikter + 35 min med vikter. Ganska stark.
– 2:25 h landsvägscykel med Jonas Colting. Bl a Seglora, Hyssna, Bollebygd.
– 2 h rullskidor K lugnt med nya Marwe kändes som snabbare än 2:or. Riktigt sköna rullskidor. Med Olle, Z och Martin Andersson
Fredag 13 april
:
– 30 min progressionspass (stegrande fart) på SkiErg (10 min 2.15 min/500 m, 10 min 2.05, 10 min 1.55). Räknar 10 min A2 och 10 min A3.
– 20 min landsvägscykel, smygsäsongspremiär för mina finhjul Zipp 303
Lördag 14 april
:
– Rullskidsintervaller F på gamla, slitna tävlingshjul. 4 st med 2 min vila på Kråkeredsvägen (7.56-7.44-38-7.35), snitt 7.43 min. Kändes hyfsat. +4 grader, mulet, svag vind. Totalt 56 min
– SkiErg-intervaller 5 st 1000 m med 1 min vila (3.42-3.42-3.42-3.42-3.36), snitt 3.41 min. Helt OK, inte samma misärtider som förra veckan.
Söndag 15 april
– 3:02 cyclocross i fikatempo med Robert Malmgren på asfaltsvägar.
– 51 min lugnt rullskidor stakning på 4:or

Totalt: 14:49 timmar, varav 1:47 h A3 (hårt) och 20 min A2 (halvhårt) + 2 styrkepass

Kommentarer: Återigen en riktigt bra träningsvecka. Formen känns bättre och bättre. Helt OK på skidgången, som i början i höstas, och bättre på SkiErgen. Styrkan och pilatesträningen känns också bra. Inga cykelintervaller än, det måste bli av snart om jag ska slippa skämma ut mig på tempo- och MTB-tävlingarna som börjar snart. Ska nog damma av tempocykeln nästa vecka.

Träningsintensiteter (jag kör sällan med pulsklocka, men vet ofta ungefär vad jag har i puls, eller så är det skattad ansträngningsnivå):
A1: 60-75 % av maxpuls (distansträning, fikatempo)
A2: 75-85 % av maxpuls (halvhårt, på eller strax under långloppsfart)
A3: 85-90 % av maxpuls (tröskelintervaller, t ex 3 st 10 min-int)
A3+: 90- %- av maxpuls (svettigt, t ex 5 st 3 min-int eller tävling upp till en timme)

Om Erik Wickström

Gillar konditionsträning.
Det här inlägget postades i Cykel, Löpning, Rullskidor, Styrka, Träning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Träningsdagbok vecka 15 – 14:49 h i Borås

  1. Johan G skriver:

    Fasen va du kör Wickström.
    Själv fick jag träningsvärk vid däckbyte igår.

    • Erik Wickström skriver:

      Jag måste ju passa på att träna nu när alla norrlandsskidåkare har semester 🙂
      Svärfar har en massa fina däckbytarverktyg så jag slipper den träningsvärken!

Kommentarsfältet är stängt.